کد خبر:265377
پ
فضای مجازی
پژواک گزارش می‌دهد:

۱۰ نکته مهم و کارشناسی درباره طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی

بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی می‌تواند ابعاد مهم این طرح را برای مخاطبان باز و از تصورات اشتباه و شایعات جلوگیری کند.

بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی می‌تواند ابعاد مهم این طرح را برای مخاطبان باز و از تصورات اشتباه و شایعات جلوگیری کند.

 

*** طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی

 

به گزارش پژواک، در جلسه ۶/۵/۱۴۰۰ صحن علنی مجلس با نحوه بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی به صورت آزمایشی و بازگردانده شدن آن به کمیسیون مشترک که متشکل از برخی اعضای کمیسیون های ذیربط است، جهت بررسی‌های بیشتر موافقت شد.

متاسفانه در این روند به اشتباه از سوی برخی اشخاص و خبرگزاری‌ها اعلام شد که مجلس طرح فضای مجازی را تصویب کرد که صحت ندارد.
علاوه بر آن موارد مختلف دیگری پیرامون طرح مذکور مطرح شد که صحت نداشت و نیاز به شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی بیشتر را گوشزد می‌کند.

 

*** ۱۰ نکته مهم و کارشناسی درباره طرح حمایت از حقوق کاربران

 

در همین رابطه خبرنگار پژواک ضمن ارزیابی آنچه در مجلس با آن موافقت شد، گزارشی را در رابطه با ۱۰ نکته مهم که می‌تواند اطلاعات بهتر و درستی از طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی به ما بدهد آماده کرده است که در ادامه ملاحظه خواهید نمود.

 

۱- مجلس شورای اسلامی صرفاً شکل و شیوه بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی را تعیین کرد تا بررسی های حقوقی، فنی و کارشناسی بیشتری پیرامون این مهم انجام شود.

۲- موافقت امروز صحن علنی مجلس یعنی اینکه طرح مجدد به کمیسیون بر می گردد.

مقرر است کمیسیون مشترکی متشکل از نمایندگانی از کمیسیون های ذی ربط تشکیل شود تا طرح طی یک بازه زمانی مفصل با حضور نمایندگان بخش خصوصی و فعالان و صاحب نظران فضای مجازی و دستگاههای دولتی مورد بررسی قرار گیرد.

۳- نمایندگان بخش خصوصی و فعالان فضای مجازی و دستگاههای دولتی حق اظهارنظر دارند.
۴- نماینده رسانه ملی در جلسات کمیسیون حضور خواهند داشت.
۵- اساس تصویب آرا در این کمیسیون حداقل دوسوم اعضای کمیسیون می باشد.
۶- تصویب هر حکم توسط کمیسیون مشترک، به اطلاع عموم مردم می رسد.

۷- بعد از اتمام بررسی های تفصیلی و جامع کمیسیون، طرح مجدد به صحن علنی مجلس ارجاع می شود تا مهلت آزمایشی بودن آن تصویب شود.

۸- طرح بعد از تصویب برای بررسی به شورای نگهبان ارسال می‌شود.

۹- غالباً طرح ها یا لوایحی که دارای پیچیدگی و فنی بوده، جهت بررسی دقیق تر و کیفیت بررسی آن از ظرفیت اصل ۸۵ استفاده می‌شود تا هم زمینه استفاده و بهره مندی بی واسطه از نظرات خبرگان و کارشناسان فراهم شود و هم به صورت آزمایشی اجرا شود تا ضعف ها و چالشهای آن مشخص گردد.

۱۰- از جمله قوانین مهمی که موضوع حقوق افراد و اشخاص بوده یا از سطح بالایی از پیچیدگی برخوردار بودند و بدین صورت تصویب شده اند می توان به قانون مجازات اسلامی، قانون مدیریت خدمات کشوری، قانون مالیات بر ارزش افزوده، قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت اشاره کرد.

 

*** تصویب نشدن طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی

 

به گزارش پژواک، در جلسه ۶/۵/۱۴۰۰ صحن علنی مجلس با نحوه بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی به صورت آزمایشی و بازگردانده شدن آن به کمیسیون مشترک که متشکل از برخی اعضای کمیسیون های ذیربط است، جهت بررسی‌های بیشتر موافقت شد که متاسفانه در این روند به اشتباه از سوی برخی اشخاص و خبرگزاری‌ها اعلام شد که مجلس طرح فضای مجازی را تصویب کرده است که صحت ندارد.

 

 

انتهای پیام///

منبع
پژواک
ارسال دیدگاه