کد خبر:259882
پ
وزیر ارتباطات
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:

شیراز می‌تواند قطب تولیدات اینترنت اشیاء شود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات معتقد است، شیراز می‌تواند قطب تولیدات اینترنت اشیاء شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات معتقد است، شیراز می‌تواند قطب تولیدات اینترنت اشیاء شود.

 

*** شیراز؛ قطب تولیدات اینترنت اشیاء

 

به گزارش پژواک، محمدجواد آذری جهرمی با بیان اینکه در سال جهش تولید وضعیت صنعت الکترونیک در استان فارس جهش خوبی داشته است، اظهار داشت: 

امروز شیراز با تکیه به ظرفیت‌ها و داشته‌های خود می‌تواند به قطب تولیدات اینترنت اشیاء در کشور تبدیل شود.

اینترنت اشیاء (IOT) شامل اشیاء و وسایل اطراف و محیط زندگی انسان می‌شود که قابلیت اتصال به اینترنت و فضای مجازی را دارا هستند و امکان کنترل و مدیریت آنها از طریق اپلیکیشن‌های موجود در تلفن‌های همراه هوشمند فراهم است.

 

وی در ادامه، بیان کرد:

در گذشته شرکت کارخانه‌های مخابراتی ایران، صنایع قطعات الکترونیکی و صاایران در استان فارس کارخانه‌های بزرگی بودند که صنعت الکترونیک را در کشور پیگیری می‌کردند.
کارخانه مخابرات راه دور ایران (آی تی آی) پس از ورشکستگی بر اساس ماده ۱۴۱ به دستگاه قضایی واگذار شده بود و اداره املاک آن برای پرداخت مطالبات طلبکاران تحت تصرف قوه قضائیه درآمده بود و امکان بازیابی آن نبود.

اما کارخانه آی تی ام سی با تلاش و همت مدیران و مسئولان کشوری و استانی بازیابی شد و امروز یکی از بزرگترین کارخانه‌های نوآوری ایران در شرکت آی تی ام سی دایر شده که به دستور رئیس جمهوری نیز افتتاح شد و این مجموعه به چرخه تولید بازگشته و بر روی اینترنت اشیاء و سنسورهای اینترنت اشیاء کار می‌کند.

صاایران نیز در رابطه با تولید تلفن همراه در حال راه‌اندای مجدد خط تولید خود است و امیدواریم تفاهم آی تی ام سی و ایران خودرو برای تولید قطعات الکترونیک نیز به سرانجام برسد.

 

*** ۹۸ درصد مردم به اینترنت دسترسی دارند

 

آذری جهرمی با اشاره به اینکه اقدامات انجام شده در حوزه توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و اهتمام ویژه دولت به این بخش سبب شد که امروز ۹۸ درصد مردم به کشورمان به اینترنت دسترسی داشته باشند، تصریح کرد:

با شیوع ویروس کرونا و لزوم تقویت زیرساخت‌های ارتباطی برای ارائه خدمات آموزشی به دانش آموزان، برخورداری روستاها از اینترنت نیز در دستور کار وزارت ارتباطات قرار گرفت و امروز حتی در محروم‌ترین روستاهای کشور هم اینترنت را دایر کرده‌ایم.

در یک سال گذشته به چهار میلیون دانشجو، طلبه و استاد دانشگاه، یک میلیون معلم بسته رایگان اینترنت ارائه کردیم و آموزش ۱۳ میلیون دانش آموز نیز رایگان شد و در حقیقت هزینه آموزش را از سبد مردم حذف کردیم.

وی در ادامه، خاطرنشان کرد:

به نوعی روزانه یک و نیم میلیارد تومان یارانه برای شارژ ترافیک مصرفی دانش آموزان پرداخت کردیم.
به رقم اینکه اینترنت کالای مهمی بود و مصرف بالایی هم داشت، در یک سال گذسته نه تنها اجازه افزایش قیمت آن‌را ندادیم بلکه به ۱۸ میلیون نفر هم اینترنت رایگان دادیم که همین مساله فشار زیاد مدیریتی برای تامین منابع مالی آن هم در این شرایط سخت و تنگنای مالی وارد کرد.

بسیاری از کسب و کارها توانستند با استفاده از شبکه مجازی به فعالیت خود ادامه دهند و سرپا بمانند و فضای مجازی و امکاناتی که فراهم آمد بخش قابل توجهی از مشاغل مردم را بازگرداند و اجازه نداد که با مشکل مواجه شوند.
امروز می‌توان گفت که مردم ایران نسبت به یک سال قبل با فضای مجازی آشناتر شده‌اند و استفاده از فضای مجازی کاربردی تر شده است.

 

*** پوشش اینترنت در روستاهای فارس ۱۰۰ درصد می‌شود

 

به گزارش پژواک، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پایان با اشاره به اینکه هم‌اینک ۹۲ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار فارس به اینترنت متصل هستند اظهار داشت:

بنا بود در این سفر ۱۲۰ سایت جدید روستایی که از مصوبات سفر خردادماه بود به بهره‌برداری برسد که این افتتاح را لغو و به اردیبهشت‌ماه و زمانی که ۱۰۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار فارس به اینترنت متصل شدند موکول کردیم.

هم‌اینک در محدود زند و ارگ کریم‌خانی شیراز امکان دسترسی به اینترنت ۵G فراهم است و کسانی که تلفن همراه آنها پشتیبانی کند می‌تواند با استفاده از سیم کارت ایرانسل از این قابلیت استفاده کنند.

 

 

انتهای پیام///

منبع
پژواک
ارسال دیدگاه