کد خبر:263325
پ
سعید جلیلی
پژواک گزارش می‌دهد:

سعید جلیلی در مناظره دوم/ برای جلب اعتماد مردم باید رفتار مسئولان درست شود/ در فرهنگ سیاسی کشور، نمایش جای کار واقعی را گرفت

سعید جلیلی با حضور در مناظره دوم نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با موضوع مسائل سیاسی، فرهنگی و اجتماعی ضمن تشریح برنامه‌های خود به برخی انتقادات پاسخ داد.

سعید جلیلی با حضور در مناظره دوم نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با موضوع مسائل سیاسی، فرهنگی و اجتماعی ضمن تشریح برنامه‌های خود به برخی انتقادات پاسخ داد.

 

*** در فرهنگ سیاسی کشور، نمایش جای کار واقعی را گرفت

 

به گزارش پژواک، سعید جلیلی در دومین مناظره انتخاباتی در پاسخ به این سوال که چه برنامه ای برای تقویت اعتماد مردم به دولت دارید، اظهارداشت:

اگر می‌خواهیم اعتماد مردم جلب شود حتما باید رفتار مسوولان درست شود. یکی از موضوعاتی که مانع اصلاح امور می‌شود متاسفانه فرهنگ غلط سیاسی است که در نظام اجرایی و اداری ما وجود دارد.این مربوط به یک جناح و آن جناح ،‌ به یک دولت یا دولت دیگر نیست و یک موضوع فراگیر است. باید نسبت به آن توجه جدی شود. چه کسانی که رقیب شما باشند چه کسانی که رفیق شما باشند ممکن است دچار چنین آسیبی باشند.

اگر شما از ساختار اداری و اجرایی کشور آن فرهنگ سیاسی غلط را پاک نکنید، ظرفیت‌ها و توانمندی های کشور متوقف شود.

اگر در فرهنگ سیاسی کشور نمایش جای کار واقعی را گرفت، شما نمی‌توانید انتظار داشته باشید که کارها جلو برود. با نمایش کشور اداره نمی‌شود، اگر شما مرتب به جای این که نتیجه کار را بیان کنید، حین فرآیند کار را توضیح دادید که من اینقدر گزارش نوشتم و اینقدر فلان کار را کردم،اما نتیجه نداشته باشد این فرهنگ، فرهنگی غلطی است و کارها پیش نخواهد رفت.

اگر شما کارهای ریشه ای را کنار گذاشتید و به کارهای نمایشی پرداختید حتما مشکلات کشور باقی می ماند.

اگر شما به اصلاح ساختار بودجه توجه نکنید، نظام نظارت بانکی را جدی نگرفتی و به کارهای روزمره پرداختی این حتما کشور را متوقف می کند.

اگر نتیجه کارهای ولو شبانه روز مسوولان در زندگی مردم دیده نشود این نشان می دهد که این کار واقعی نبوده است و کار نمایشی بوده است.

اگر شما گفتید نمایش یعنی چی؟ یک تیر را شلیک می کنید هرجا خورد می گویید همانجا هدف است. ما فلان توافق را کردیم که تحریم ها برطرف شود بعد می بینید تحریم ها دو برابر شد می گویند نه ما جام اخلاق را بردیم این که نتیجه کار نمی شود. اگر صحبت می کنیم نباید اجازه داد این فرهنگ تسری پیدا کند.

 

*** چند سال کشور را معطل یک تصمیم گذاشتید

 

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به چند شغلی بودن مسئولین، گفت:

اگر شما در کارها تصمیم را به موقع نگرفتید و کاری مرتبط دچار وقفه شد و چند سال کشور را معطل یک تصمیم گذاشتید، این همان چیزهایی است که کشور را دچار مشکل می‌کند.

اگر مثلا چند شغلی در بین مسئولان رواج داشته باشد هر کاری یک فرد تمام وقت می‌خواهد اگر این چند شغلی یک فرهنگ شد و حتی شد یک ارزش و به ضد ارزش تبدیل نشد حتما نمی‌تواند این کار را دنبال کند.

اگر ما می‌خواهیم برخی کارها را دنبال کنیم، باید مواظب باشیم این فرهنگ سیاسی اصلاح شود و تا خیلی از امور به راحتی شکل بگیرد و اگر این فرهنگ به نسل بد برود که بدتر می‌شود.

 

*** تعارف را کنار بگذاریم

 

وی در ادامه در نقدی به سخنان دیگر نامزدها، گفت:

در جلسه قبل و در این جلسه هم گفتم یکی از مشکلاتی که کشور پیش نمی رود فرهنگ سیاسی ما است که آن هم کار نمایشی و تعارفات است که باعث می‌شود کشور پیش نرود.

مردم عزیز ما امروز درباره انتخاب رییس جمهور صحبت می‌کنیم کسی که می‌خواهد ماشین دولت را راه بیندازد.

دستگاه‌های مختلف را فعال کند.

واقعا تعارف را کنار بگذاریم آیا این نوع مناظره و این نوع سوالات و پاسخگویی می‌تواند مردم را کمک کند. غرض از این جلسه این است که مردم بتوانند انتخاب کنند.

ما امروز بسیاری از موضوعاتی که مورد توجه مردم است در این بحث ها گفته نمی‌شود.

به عنوان مثال بحث روستا را داریم که ۲۷ درصد از جمعیت کشور را در بر می‌گیرد.

این که برای آینده روستا چه برنامه ای داریم تا الان یک سوال از من نشده است و این همه برنامه تلویزیونی داشتیم.

درباره بانوان که ۵۰ درصد جمعیت کشور هستند.

در باره آموزش و پروش که یک میلیون کارمند هستند درباره جوانان و ورزش صحبتی نشده است بنابراین طبیعی است که نامزدها از این فرصت چند دقیقه ای استفاده کنند برخی حرف‌ها را بیان کنند ولی این کمکی به انتخاب مردم نمی کند.

 

*** قرار نیست، تست هوش از نامزدها بگیریم

 

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان انتقادی نسبت به روند مناظره، بیان داشت:

اگر ما می‌خواهیم کشور را نه تنها اداره کنیم بلکه جهش هم بدهیم باید بدانیم اولویت ما چیست؟ باید بدانیم چه برنامه ای این کار را می تواند انجام می دهد؟ چگونه می خواهیم این کار را انجام دهیم؟ بحث و نقد شود.

این که ما دعوت کردیم از برخی دوستان در مناظرات برای این است که واقعا با این بحث‌ها مردم بهتر بتوانند انتخاب کنند.

این مدلی که صحبت می‌کنیم مجبور می‌شویم هرکدام جمله ای بگویم.

خواهش من از نامزدهای محترم این است که اگر موافق هستند همین جا اصلاح را شروع کنیم و مناظره بعد این شکل نباشد. یعنی مدل سوالات باید تغییر کند.

یک سوال مشخص شود اینجا که نمی‌خواهیم تست هوش از نامزدها بگیریم.

 

*** رییس جمهور این نیست که چند تا حرف تند بزند و سرو صدا کند

 

جلیلی در ادامه اظهار داشت:

ما می خواهیم بگوییم در این موضوع به قول دانشگاهیان اپن بوک برو هرچه می دانی بخوان بیا در این موضوع هرچه می دانی نظرات را بگو؟ همه نظراتان را بگویید بحث کنید تا مردم انتخاب کنند. اگر صحبت از جمهوریت می کنیم و انتخابات پرشور و حضور حداکثری مردم می کنیم، ۸۰ میلیون جمعیت که مخاطب ما هستند، مردمی که هستند باید بدانند که کدام موضوع اولویت است این اولویت ها را چند نامزد حرفهایشان را بزنند بعد بگویند مردم بگویند حرف این نامزد بهتر است به آن رای می دهیم، حرف‌های پراکنده فایده ندارد.

وقتی صحبت از رییس جمهور می کنیم یعنی این که رییس جمهور باید کسی باشد که بتواند با اقتدار و با قوت دولت آینده را اداره کند.

اگر می‌گوییم این دولت باید کشور را جهش دهد و فقط اداره حداقلی نباشد لازمه آن چیست؟ این است که رییس جمهوری بتواند بگوید من برای فلان موضوع چگونه دستگاهها را برای آنها ماموریت می‌دهم و کار تعریف کنم به چه هدفی و در کدام نقطه از آنها مطالبه خواهم کرد تا مردم بتوانند از رییس جمهور پاسخگویی کنند.

رییس جمهور این نیست که چند تا حرف تند بزند و سرو صدا کند.

 

*** نقش بانوان در اقتصاد کشور چگونه ایجاد شد؟

 

وی در بخش سوم مناظره، گفت:

ما درباره نقش رییس جمهوری صحبت می‌کنیم.

موضوعاتی است که هر وزارتخانه‌ای مسوولیتی دارد. نقش رییس جمهور فراتر از دستگاه‌ها است. برخی موضوعات داریم که رییس جمهور برای آن موضوعات ماموریت تعریف کند دستگاه‌ها را باهم افزا کرده و پیگیری کند که آیا این موضوع به نتیجه رسیده است یا نه؟

۵۰ درصد جمعیت ما را خانم‌ها تشکیل می‌دهد.

موضوع خانم‌ها بحث مهمی است که در جلسات خیلی افراد در این باره دلسوزی‌هایی دارند.

اگر ما می‌گوییم کار واقعی تمایز آن با کار نمایشی چیست؟ در همین ۸ سال گذشته بارها از حقوق خانم‌ها صحبت شد نتیجه آن چه بوده است؟ تقریبا هیچ.

دولت یازدهم و دوازدهم ۱۸ برنامه آورد وقتی بررسی می‌کنیم خوب است که این را بگوییم نتیجه آن چه بوده است؟ آیا زنان سرپرست خانوار الان چه امکان بیشتری پیدا کردند؟ درباره مدل بومی اشتغال بانوان چه طرحی اجرا شد؟ نقش بانوان در اقتصاد کشور چگونه ایجاد شد؟

 

*** پیشی گرفتن نسبت طلاق به ازدواج در کشور است

 

جلیلی با اشاره به نقش بانوان در کشور، گفت:

اگر دلسوزی می‌کنیم برای فلان پیامک، در این سال‌ها ده‌ها هزار زن سرپرست خانوار بودند که دچار مشکلات اقتصادی شدند و شما وظیفه داشتید نسبت به آنها گزارش بدهید چه شد و نامزدها بگویند چه می‌خواهند بکنند؟ دلسوزی واقعی با دلسوزی نمایشی فرق دارد.

از موضوعات دیگری که باید درباره آن صحبت کنیم، پیشی گرفتن نسبت طلاق به ازدواج در کشور است؛ اینها مسائل اصلی است.

پانصد میلیون دلار در طرحی برای افزایش آگاهی زنان روستایی اختصاص داده شده است که مخاطب آن تنها ۵۱۰ نفر بودند، آیا قرار است نسبت به نقش زنان در جامعه اینگونه صحبت کرد و اینگونه برنامه ریخت؟ اشتغال خانم ها و چه مدل‌های نوین و بومی را به کار گرفتیم و در اقتصاد چه نقشی داشتند.

 

*** توسعه کارآمد و عادلانه نظام سلامت

 

وی در ادامه درباره برنامه خود برای توسعه کارآمد و عادلانه نظام سلامت، بیان کرد:

یکی از چیزی‌هایی که بسیار مهم است که اینجا نقش رییس جمهور را نشان می دهد موضوعاتی است که فقط مربوط به یک وزارتخانه نمی‌شود که سلامت یکی از آن بحث‌ها است.

امروز عوامل اجتماعی موثر برسلامت ده عامل را ذکر می کنند که همه اینها خارج از وزارت بهداشت و آموزش پزشکی است.

بنابراین نشان می دهد که باید رییس جمهور اگر در این جایگاه قرار می گیرد موضوع را بفهمد و بتواند درست دستگاهها را هماهنگ و هم افزا کند.

موضوع سلامت در کشور ما در این سال‌ها چند طرح مهم در آن اجرا شده است.

طرح شبکه بهداشت که از ابتدای انقلاب اجرا شد چون یک طرح درست بود و دقیق فهمیده شده بود آثاری داشت که تا امروز هم آثار آن باقی است و حتی برای کشورهای غربی الگو شده است. این طرح بین سال‌های ۵۸ تا ۶۴ اجرا شد.

 

*** طرح نظام سلامت، هیچ خاصیتی نداشت

 

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد:

در مقابل آن طرحی نمایشی طرحی که هیچ خاصیتی نداشت به جز این که هزینه‌ها را افزایش دهد مثل طرح نظام سلامت که در ۸ سال گذشته انجام شد که همه پی بردند که این طرح نمی تواند. مهم این است که این موضوع را در زمان خود بفهمید نه اینکه طرحی را شروع کنید هزینه‌ها را چند برابر کنید بعد مشخص شود که طرح ناکارآمد است. این از جیب چه کسی می رود؟ هم زمان و هم هزینه ها و هم بحث های مختلفی که در این زمینه وجود دارد.

 

*** بیشترین مجروحین ما حوادث جاده‌ای است

 

جلیلی با بیان اینکه امروز هزینه‌های سلامت در دنیا به دلایل مختبف افزایش پیدا کرده است، گفت:

ما اگر صحبت از نظام سلامت می کنیم باید وزارت بهداشت مدعی و محور آن باشد اما وزارت صنعت، ‌کشاورزی و سایر دستگاه‌ها در آن نقش دارند.

همین عوامل اجتماعی که درباره نظام سلامت گفته می شود امروز مثلا بیکاری، استرس از مواردی است که می تواند به سلامت لطمه بزند.

بیشترین مجروحین ما حوادث جاده‌ای است اینها مربوط به وزارت بهداشت نیست اما کاملا در سلامت تاثیر دارد بنابراین باید برای اینها برنامه داشته باشید.

یکی به دلیل فناوری‌های جدید که پرهزینه هستند.

یکی به خاطر تغییرات دمکراتیک و طول عمر در جمعیت ها است که به همان نسبت برای سالهای آخر آنها تدابیری بیشتری داشته باشید.

یکی هم تغییرات الگوی بیماری‌ها است.

اگر شما دچار کار نمایشی شدید و مساله را درست نفهمیدید ۸ سال کشور در مسیری پیش می‌رود بعد معلوم می شود که آن مسیر غلط است.

 

*** عرصه روابط بین کشورها یک نقاط اشتراک و یک نقاط اختلاف دارد

 

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره مهمترین اولویت دولتش در عرصه سیاست خارجی، اظهار داشت:

عرصه روابط بین کشورها یک نقاط اشتراک و یک نقاط اختلاف دارد که طبیعی است.

نقاط اشتراک تعامل و نقاط اختلاف تقابل ایجاد می‌کند.

این هنر دولت‌ها است که بتواند این نقاط اشتراک که فرصت‌ها را ایجاد می کند تبدیل به نقطه تعامل کند و آن نقاط اختلافی که موجب می شود تقابل ایجاد شود را مدیریت کنند و از تهدیدها پیشگیری کنند.

در دنیا ۲۰۰ کشور وجود دارد، اگر سیاست ما تعامل سازنده و گسترده با جهان باشد یعنی تمام فرصت‌ها را بررسی و دنبال وبالفعل می‌کنیم. اشکالی که به دولت داریم دقیقا همین است که معطل چند کشور ماند.

تمام کارهای آن معطل آنها شد.

یکروز به بهانه FATF یکروز به بهانه ترامپ و یک روز به بهانه برجام که همه اینها دشمنی خود را می‌کنند.

شما باید این هنر را داشته باشید که فرصت را از دست ندهید.

شما باید این فرصت را داشته باشید که با کسانی که تعامل و نقاط اشتراک دارید تعاملات را شکل دهید.

طبیعی است درهمسایگی شما، در جهان اسلام این نقاط تعامل بیشتر خواهد بود در منطقه می‌تواند باشد حتی در آن طرف دنیا می‌تواند باشد. سوال ما این است که چه برنامه ای برای آن وجود دارد؟ اینجا شما باید ۲۰۰ کشور را روی میز بگذارید بگویید از کشور الف ۱۵ درجه فرصت بدست می‌آورم و از کشور ب ده درجه، مجموع این فرصت‌ها را بالفعل کنید.نه این که کشور را معطل شود بعد بگویند آنها می خواهند حسینه در کاخ سفید درست کنند.

این چیزهای موهوم چیست؟ با یک لولوهای الکی مسائل اصلی کشور را مطرح کنید.

در حالی که شما اصلا به این چیزها نیاز ندارید. امروز خود آنها به زمین افتادند.

 

*** با ابزار اقتصادی دشمن را پشیمان کنیم

 

وی با توجه به اینکه ما امروز فرصت های بزرگ داریم، بیان کرد:

بایدن در سند اخیر استراژی امنیت ملی می‌گوید ایران وارد بازی جدیدی شده است که عرصه‌های جدید پیش روی ما گذاشته است؛ خود آنها نقش ایران را در عرصه سیاست خارجی اینگونه میدانند آنوقت عده‌ای میگویند منظور اینها از سیاست خارجی حسینیه کردن کاخ سفید است.

ما امروز فرصت های بزرگ داریم، در بحث تعاملات اقتصادی فرصت‌های بسیاری گسترده داریم که استفاده نکردیم.

پاکستان ۶۰ میلیارد دلار واردات دارد بررسی کردیم که ۱۶ میلیارد دلار آن می شود از سوی ایران تامین شود.

ما می‌توانیم کارهای بزرگ کنیم.

حتی در بحث خنثی کردن تحریم و جنگ اقتصادی در موضع آفندی باشیم و با ابزار اقتصادی دشمن را پشیمان کنیم و این کار می‌شود.

 

*** سرمایه کشور روز به روز آب می‌رود

 

جلیلی در سخنان پایانی خود، گفت:

از چیزی‌هایی که با آن بسیار متاسفانه با آن سخاوتمندانه برخورد می شود و سرمایه کشور روز به روز آب می رود زمان است.

ما زمان را بهتر بگویم منصفانه برخورد می کنیم. ۸ سال گذشت. در این ۸ سال آنچه که در روند کشور بود توقف و کندی بود.

چگونه باید از این آسیب رها شد. نقش رییس جمهور بسیار بسیار مهم بود.

وقتی که مساله را درست بفهمد و پاسخ را درست تشخیص دهد و وقتی رویکرد او صحیح باشد.الان ما در آستانه یک انتخاب هستیم چگونه می خواهیم عمل کنیم.

یک رویکرد این است که کشور را همین طور به زور اداره کنیم که برخی دوستان می گویند اینهایی که می گویند نمی‌شود.

من این را با جمع بندی و بررسی می گویم.

اگر می گویم مناظره قصدم بازی های ژورنالیستی نیست حاضرم دفاع کنم که کشور را در ۴ سال آینده فقط نباید اداره کرد. امروز کشور باید جهش پیدا کند یک ضرورت است و ممکن است و می‌توانیم و حاضر هستم با هرکسی که این موضوع را قبول ندارد بحث کنیم که مردم بتوانند انتخاب کنند.

اما این فکر می خواهد. زمان را مغتنم شمردن می‌خواهد نه اینکه بنشینیم بگوییم باید بررسی کنیم. باید از همان روز اول برنامه های خود را شروع کنید.

این که شما بگویید هنوز معطل فلان موضوع باشیم که FATF فلان شد یا نشد.

کشوری با این اقتصاد بزرگ با ۸۰ میلیون جمعیت را معطل کنیم که آیا شد یا نشد؟ شما باید برنامه داشته باشید.

از روز اول آقای رضایی شاهد هستند در مجمع گفتم این موضوع را معطل نکنید خود دوستان آمدند تقاضا کردند که بگذارید اعلام نشود.

 

*** کشور را نباید معطل کرد

 

جلیلی با اشاره به کولبران، گفت:

اعتقاد من این است که کشور را نباید معطل کرد. شما مساله را درست متوجه نمی‌شوید. مشکلتان این است وقتی که مساله را درست متوجه نمی‌شوید رویکردتان درست نیست حتما جواب نمی‌گیرید.

مثلا بحث کولبری می شود شما یک نگاه حداقلی دارید. مثلا فلان کولبر بله دلمان برایش سوخت.

بنده در مرز بانه و باشماق با آنها صحبت کردم. 

اگر به کولبر نگاه تو می توانی را داشته باشی یک صادر کننده عمده می شود که فیلم آن هم پخش شد. همان کولبر بعد از دو سال می گفت ما با تعاونی که درست کردیم ماهی ۵۰۰ میلیون دلار صادرات داشتیم. می خواهم بگویم فرصت‌های کشور را با چه نگاهی می خواهید انجام دهید.

 

*** دولت چه کاره است؟

 

به گزارش پژواک، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پایان با اشاره به اینکه رییس جمهور باید بتواند اشراف به ظرفیت‌های کشور داشته باشد، اظهار داشت:

بنده در روستای سعدآباد بوشهر تعاونی نخلکاران ۴ هزار نفر میگویند ما دستگاه بسته بندی خرما وارد کردیم بانک آن را به دلیل آن که قسط آن را به موقع پرداخت نکردیم مصادره کرده است و بعد فروخته و کسی که آن را خریده قطعه قطعه و اوراق کرده و فروخته است.

اینجا دولت چه کاره است؟ همین دولتی که بعد می گوید ۹۰ هزار میلیارد تومان دست یازده نفر است.

مردم رییس جمهور انتخاب می‌کنید او باید بتواند اشراف به ظرفیت‌های کشور برای جهش نه برای اداره معمولی داشته باشد.

 

 

انتهای پیام/// 

 

منبع
پژواک
ارسال دیدگاه