کد خبر:266512
پ
بورس
کارشناس بازار سرمایه:

کاهش انتظارات تورمی و کنترل نرخ ارز؛ مانعی برای رشد پر شتاب شاخص بورس/ آموزش؛ اصلی‌ترین نیاز فعلی بازار سرمایه

کارشناس بازار سرمایه، کاهش انتظارات تورمی و کنترل نرخ ارز را مانعی برای رشد پر شتاب شاخص بورس دانست.

کارشناس بازار سرمایه، کاهش انتظارات تورمی و کنترل نرخ ارز را مانعی برای رشد پر شتاب شاخص بورس دانست.

 

*** رشد شاخص بورس

 

به گزارش پژواک، امیرعلی امیرباقری به روند معاملات بورس در هفته‌ای که گذشت اشاره کرد و اظهار داشت:

در هفته گذشته تا حدودی شاهد فشار فروش در سهام شرکت های بزرگ و بنیادی بودیم که بعد از ریزش اخیر شاخص بورس رشد معقولی را تجربه کرده بودند و تا حدودی از ضرر و زیان سهامداران جبران شد.
 
کارشناس بازار سرمایه روند معاملات بورس در هفته گذشته را طبیعی اعلام کرد و گفت:
بعد از حرکت میان مدت در بسیاری از سهام شرکت های بزرگ و رسیدن آنها به سطوح مقاومتی، طبیعی است که تا حدودی زمینه ایجاد فشار فروش در این سهام و اصلاح قیمتی آنها فراهم شود.
 
امیرباقری با تاکید بر اینکه توجه به تفاوت اصلاح و ریزش به عنوان موضوعی بسیار مهم تلقی می‌شود که سهامداران باید آن را مورد توجه خود قرار دهند، بیان داشت:
سهامداران نباید در روند اصلاحی بازار نگران وضعیت بازار باشند و آن را به ریزش شاخص بورس ربط دهند.
ریزش شاخص بورس را می‌توان به روند بازار در نیمه دوم سال گذشته در بازار ربط داد اما اصلاح عمدتا ناشی از دست به دست شدن سهام و افت درون کانالی شاخص بورس است.
 
 
*** حفظ ضریب نفوذ بازار سرمایه در بین اقشار جامعه
 
 
وی در ادامه اظهار داشت:
اتفاق مثبتی که اکنون برای بازار سرمایه در حال رخ دادن است، دست به دست سهام در نقطه مقاومت، اصلاح درون کانالی و حرکت گردشی سهام و صنایع است که این امر مانع از ریزش شدید شاخص بورس و منجر به ایجاد ثبات در بازار سرمایه برای میان مدت و بلندمدت خواهد شد، با این اتفاق بازار سرمایه ضریب نفوذ خود را در بین اقشار جامعه حفظ خواهد کرد.
به نظر می‌رسد انتظاراتی که از دولت فعلی در حوزه بازار سرمایه وجود دارد ناشی از صحبت های مطرح شده در زمان برگزاری انتخابات بود که بر اساس آن، اکنون دولت به دنبال کاهش انتظارات تورمی و کنترل نرخ ارز است.
 
کارشناس بازار سرمایه در ادامه افزود:
این اتفاق مانع از رشد پرشتاب شاخص بورس در بازار خواهد شد و از حرکات هیجانی در بازار جلوگیری می‌کند که این امر یک موضوع کاملا منطقی به نظر می‌آید.
 
وی بزرگترین نیاز بازار سرمایه در میان مدت و بلندمدت را ورود مثبت نقدینگی، رشد آرام و پوشش تورم اعلام کرد و افزود:
به نظر می‌رسد در شرایط فعلی معاملات بورس با چنین مسایلی مواجه باشیم و اکنون این بازار در موقعیت مناسبی برای سرمایه گذاری قرار گرفته است.
 
 

*** آموزش، اصلی ترین نیاز فعلی بازار سرمایه

 
 
امیرباقری موضوع آموزش را یکی از مسایل مورد نیاز بازار سرمایه عنوان کرد و گفت:
ریاست سازمان بورس هم در این زمینه بارها به سهامداران هشدار داده و اعلام کرده است سهامدارانی که اطلاعات چندانی از انجام معاملات در بازار سرمایه ندارند؛ بهتر است به منظور جلوگیری از ضرر وزیان‌های احتمالی از سرمایه‌گذاری مستقیم در بازار سرمایه پرهیز کنند و سرمایه خود را به دست افراد متخصصی دهند تا بتوانند از این طریق از نوسانات سنگین بازار در امان بمانند و رشد معقول و منطقی را همگام با بازار در بلندمدت داشته باشند و از سرمایه گذاری خود منتفع شوند.
 
وی به وضعیت بازارهای جهانی در هفته گذشته اشاره کرد و بیان داشت:
در قیمت های جهانی اتفاق تاثیرگذاری در معاملات بازار سرمایه رخ نداد و تا حدودی شاخص دلار ثابت بود، در میان بازارهای جهانی فقط بازار رمز ارزها با فشار فروش سنگین مواجه شدند که همین امر تا حدودی دیدگاه ها را به سمت سرمایه گذاری سنتی بازگرداند و تقاضا برای کالاهای سرمایه ای افزایش پیدا کرد.
 
 

*** ریسک چندگانه بازار رمز ارزها در ایران

 
 
امیرباقری با اشاره به اینکه بازار رمز ارزها در ایران دچار ریسک چندگانه هستند، افزود:
بدین معنا که بازار رمز ارزها علاوه بر نوسانات زیاد قیمت های جهانی، از بعد داخلی هم با محدودیت های قانونی مواجه هستند و طبیعتا افرادی که به دنبال سرمایه گذاری در این بازار هستند باید ریسک های زیادی را تحمل کنند.
به این دسته از سرمایه گذاران تاکید می‌شود که سرمایه خود را در معرض ریسک بالا قرار ندهند و در صورتی که تصمیم جدی برای سرمایه گذاری در این بازار دارند تا جایی که می‌توانند حجم پایینی از سرمایه های خود در وارد این بازار سرمایه گذاری کنند.
 
وی با بیان اینکه تثبیت جایگاه بازار سرمایه به عنوان فضای نخست سرمایه گذاری در کشور از جمله مسایل مهمی محسوب می‌شود که پیش بینی تحقق آن در میان‌مدت و بلندمدت وجود دارد، گفت:
این موضوع اتفاقی مهم است؛ چرا که عمدتا در ایران معاملات بازارهای چندگانه مانند ارز، سکه و طلا با سفته بازی انجام می‌شود.
شاید این بازارها بتوانند به عنوان حفظ سرمایه در میان مدت و بلندمدت اثر داشته باشند اما عایدی واقعی را نصیب سرمایه گذاران نخواهند کرد و سرمایه های خرد در میان مدت و میان مدت راه خود برای ورود و سرمایه گذاری در بازار سهام پیدا خواهند کرد.
 
 

*** پیش‌بینی معاملات بورس در هفته جاری

 
 
امیرباقری، روند معاملات بورس برای هفته آینده را پیش بینی کرد و افزود:
براساس پیش بینی‌های صورت گرفته این احتمال وجود دارد که برای مدتی موقت عرضه در بازار از تقاضا پیشی بگیرد، ایجاد چنین روندی در بازار کاملا طبیعی است و سهامداران نباید نگران روند اصلاحی ایجاد شده در بازار باشند.
سهامی که به مقاومت های خوبی رسیدند و به دنبال اصلاح های درون کانالی هستند نباید اصلاح آنها منجر به ترس سهامداران در بازار شود زیرا در مقابل سهامی در بازار وجود دارد که بر خطوط حمایت مستقر شده اند و طبیعتا می‌توانند با رشد میان مدت در بازار همراه باشند و عایدی را به سهامداران بازگردانند.
 
به گزارش سروش، کارشناس بازار سرمایه در پایان با بیان اینکه سرمایه گذاران باید تصور رشد کلی بازار را در همه سهام و صنایع با یکدیگر را کنار بگذارند و به تحلیل روی آورند، گفت:
در این تحلیل باید به تحولات حال و آینده توجه داشته باشند تا بتوانند از فرصت های سرمایه گذاری در بورس استفاده کنند.
ایرنا

 

انتهای پیام///

ارسال دیدگاه