کد خبر:262530
پ
ایران خودرو
پژواک گزارش می‌دهد:

دهن‌کجی ایران خودرو به نمایندگان مجلس / افزایش قیمت خودرو علیرغم مخالف جدی نمایندگان مجلس و کاهش نرخ دلار

علیرغم اینکه در هفته‌های گذشته اکثر اعضای کمیسیون صنایع مجلس مخالفت جدی خود را با هرگونه افزایش قیمت خودرو اعلام کرده بودند و نرخ دلار و خودرو روند کاهشی را طی می‌کردند، ایران خودرو امروز رسما قیمت‌های خود را ۸ درصد دیگر افزایش داد.

علیرغم اینکه در هفته‌های گذشته اکثر اعضای کمیسیون صنایع مجلس مخالفت جدی خود را با هرگونه افزایش قیمت خودرو اعلام کرده بودند و نرخ دلار و خودرو روند کاهشی را طی می‌کردند، ایران خودرو امروز رسما قیمت‌های خود را ۸ درصد دیگر افزایش داد.

 

*** رویکرد ثابت خودروسازان داخلی

 

به گزارش پژواک به نقل از خبرگزاری صنایع، در هفته‌ها و ماه‌های اخیر صنعت خودرو با دنده سنگین و در مسیر رکود حرکت می‌کرد و خریداران نیز با توجه به این شرایط، کاهش نرخ ارز، تعدیل قیمت فولاد و نیم‌نگاهی به مذاکرات وین، به امید کاهش بیشتر قیمت خودرو ضمن خرید نکردن منتظر کاهش هرچه بیشتر قیمت خودرو بودند.

اما خودروسازان باردیگر ثابت کردند برایشان فرقی نمی‌کند که دلار ارزان یا گران شود، مواد اولیه باشد یا نباشد، نمایندگان مجلس به عنوان نمایندگان مردم موافق باشند یا مخالف، آنها فقط به گران کردن خودرو فکر می‌کنند و بس.

خودروسازان بخصوص دو خودروساز بزرگ کشور بارها ثابت کردند نه تلاش محسوسی برای تغییر سیاست و مدیریت خود می‌کنند و نه تلاش قابل توجهی برای کاهش هزینه‌های خود از طرق مختلف می‌کنند، زیرا آنها وقتی می‌بینند، انحصار صنعت خودرو در ایران را در دست دارند و مشتریان نیز ناچار هستند هرخودرویی را با هر قیمت و کیفیت و شرایطی که آنها مشخص می‌کنند، خریداری کنند، دیگر دلیلی ندارد به خود زحمت دهند و در راستای منافع مردم و مشتریان حرکت کنند.

*** مصوبه جدید شورای رقابت

 

شورای رقابت که این روزها با عملکرد خود به شورای ضد رقابت تبدیل شده است، علیرغم کاهش قیمت دلار، تعدیل قیمت فولاد و رکود در بازار، هفته دوم اردیبهشت افزایش ۸ الی ۹ درصدی قیمت را به خودروسازان کشور هدیه و با این تصمیم، مردمی را که منتظر کاهش قیمت برای خرید بودند را ناامید کرد.

 

*** مخالفت نمایندگان مجلس با مصوبه شورای رقابت

 

عضو ‌کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از تصمیم شورای رقابت و درخواست از دستگاه های نظارتی برای ورود به موضوع افزایش قیمت خودرو در این شورا، تصریح کرد:

کاهش و افزایش نرخ ارز فرقی به حال خودروسازان ندارد؛ ماه‌ها است که خودرو فقط گران می‌شود

 

دهقانی همچنین بیان داشت:

دستگاه های نظارتی باید به مصوبه افزایش قیمت خودرو ورود کنند و از شوک جدید به بازار جلوگیری کنند زیرا نرخ ارز نسبت به ماه‌های گذشته کاهش یافته و قیمت فولاد نیز تعدیل شده، بنابراین دلیلی برای افزایش قیمت خودرو وجود ندارد.

 

*** افزایش قیمت خودرو محلی از اعراب ندارد

 

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز وقتی از مصوبه جدید شورای رقابت مطلع شد، با بیان اینکه، افزایش قیمت خودرو در سال گذشته بیشتر از رشد تورم بوده است، تاکید کرد:

جامعه ظرفیت افزایش دوباره قیمت خودرو را ندارد

 

فیروزی با اشاره به اینکه در ماه‌های گذشته نرخ ارز و قیمت مواد اولیه تولید رشدی نداشته است، تاکید کرد:

افزایش قیمت خودرو محلی از اعراب ندارد

 

*** ورود کمیسیون صنایع مجلس به موضوع افزایش قیمت خودرو در شورای رقابت

 

عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در واکنش به مصوبه شورای رقابت از ورود کمیسیون متبوعش به موضوع افزایش قیمت خودرو در شورای رقابت خبر داد.

 

مصطفی رضا حسینی قطب آبادی با انتقاد از تصمیم شورای رقابت مبنی بر افزایش قیمت خودرو، اظهار داشت:

متاسفانه در مسائل اقتصادی کشور نظم خاصی وجود ندارد و در شرایط کنونی با توجه به اینکه مردم به دلیلی شیوع ویروس کرونا، از نظر اقتصادی تحت فشار هستند و بسیاری از کسب و کارها و اصناف تعطیل شده، افزایش قیمت خودرو به هیچ عنوان منطقی نیست.

 

ایران خودرو

 

*** دهن‌کجی ایران خودرو به نمایندگان مجلس / افزایش قیمت خودرو

 

علیرغم مخالفت جدی نمایندگان مجلس با مصوبه شورای قیمت و افزایش قیمت خودرو و حتی درخواستشان برای ورود دستگاه های نظارتی و کمیسیون صنایع و معادن مجلس به این مصوبه، شرکت ایران خودرو بی‌تفاوت به این مسائل، از افزایش قیمت محصولاتش خبر داد.

 

معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو امروز اعلام کرد:

قیمت محصولات ایران خودرو از امروز به صورت رسمی افزایش یافت و در واقع به نمایندگان مجلس این پیام را داد که موافق و مخالف بودن شما اهمیتی ندارد و ما هر کاری که صلاح بدانیم را انجام خواهیم داد.

 

*** مردم، بازنده همیشگی صنعت خودرو

 

مدیران خودروسازی‌های داخلی هر از چند گاهی افزایش تولید و عرضه را در موافقت با افزایش قیمت، گروکشی می‌کنند و معتقدند افزایش قیمت، یعنی حمایت از تولید، مثل معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو که در اظهارات امروز خود به صورت غیر مستقیم بار دیگر آن را تایید و تاکید کرده است.

 

بابک رحمانی امروز در مصاحبه با رسانه‌ها گفت:

با اعمال افزایش قیمت، امکان افزایش ظرفیت تولید و عرضه به بازار فراهم خواهد شد.

معنی اظهارات وی این است که اگر قیمت افزایش پیدا نمی‌کرد افزایش تولید و عرضه وجود نداشت.

البته در هر دو صورت فرقی به حال مردم نمی‌کند، زیرا اگر با افزایش قیمت موافقت نمی‌شد، ایران خودرو تولید و عرضه را کم می کرد و این یعنی افزایش قیمت خودرو در باازر و الان هم که به صورت رسمی قیمت افزایش پیدا کرده است، بازهم نتیجه، افزایش قیمت خودرو برای مردم در بازار است و این همان گروکشی خودروسازان داخلی است.

 

*** شوخی بی مزه معاون ایران خودرو با مردم

 

معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو که گویا از افزایش قیمت خیلی خوشحال بوده، در اظهاراتش شوخی بی مزه‌ای با مردم کرده است.

 

وی با اشاره به اینکه قیمت برخی از محصولات ایران خودرو فاصله قابل توجهی با بازار دارد که این مابه‌التفاوت نصیب واسطه‌گران و دلالان می‌شود؛ قیمت‌های جدید محصولات، هر چند که هزینه‌های تولید را پوشش نمی‌دهد، اما این فاصله را به نفع مصرف کننده واقعی کاهش خواهد داد.

این اظهارات آقای رحمانی بسیار جالب بود اما متاسفانه کسی نیست از ایشان سوال کند، آقای رحمانی، یعنی افزایش قیمت خودروهای شما که بدون شک به افزایش قیمت در بازار منتهی خواهد شد، به نفع مردم است؟
یعنی شما نمی‌توانید سیستم مدیریتی پوسیده و غلط خود را در راستای حذف واسطه‌ها و دلالان اصلاح کنید و تنها راهی که بلد هستید، افزایش قیمت محصولات است؟ تازه منت هم میزارید که این افزایش قیمت به نفع مردم است؟
واقعا شوخی بی‌مزه‌ و البته تلخی بود آقای معاون.

 

*** واقعیت تلخ‌تر / مردم امیدی به کاهش و حتی ثبات قیمت نداشته باشند

 

معاون ایران خودرو به این شوخی بی‌مزه بسنده نکرده و آب پاکی را به روی دستان اشخاصی ریخته که کورسوی امیدی به کاهش یا ثبات حداقلی قیمت محصولات این شرکت داشتند.

 

رحمانی با بیان اینکه ابلاغیه اخیر شورای رقابت مربوط به تورم سال گذشته بوده و افزایش هزینه‌های سال جاری از قبیل دستمزد، تورم تامین قطعه و مواد اولیه در آن لحاظ نشده است، در واقع این پیام را به مردم و خریداران داده است که منتظر کاهش یا حتی ثبات قیمت هم نباشید زیرا ما بهانه‌های زیادی برای افزایش مجدد قیمت در اولین فرصت داریم و این مسیر ادامه خواهد داشت.

 

*** این سریال تلخ، ادامه دارد..

 

به گزارش پژواک، با توجه به وضع صنعت و بازار خودرو و رویکرد غیرقابل تغییر خودروسازان داخلی، باید با سید جواد حسینی کیا از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس، هم‌عقیده شد که می‌گوید، وقتی بازار خودرو در کشور ما انحصاری است، میل خودروسازان به افزایش قیمت چهارچرخ‌ها متوقف نخواهد شد و این روند ادامه خواهد داشت.

منبع
خبرگزاری صنایع
ارسال دیدگاه