کد خبر:266103
پ
محمدعلی زلفی گل
پژواک گزارش می‌دهد:

در جلسه رای اعتماد به محمدعلی زلفی گل، وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری دولت سیزدهم چه گذشت؟

در جلسه رای اعتماد به محمدعلی زلفی گل، وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری دولت سیزدهم نمایندگان موافق و مخالف به تشریح نظرات خود پیرامون وی پرداختند.

در جلسه رای اعتماد به محمدعلی زلفی گل، وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری دولت سیزدهم نمایندگان موافق و مخالف به تشریح نظرات خود پیرامون وی پرداختند.

 

*** رای اعتماد به محمدعلی زلفی گل، وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری

 

به گزارش پژواک، چهارمین روز از جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم در مجلس شورای اسلامی با حضور کلیه نمایندگان ملت، برگزار شد.

محمدعلی زلفی گل گزینه پیشنهادی دولت سیزدهم برای تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سیزدهمین وزیری بود که روند رای اعتماد به وی در صحن علنی مجلس برگزار شد.

 

*** حاجی پور/ سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس

 

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس از موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی علوم،تحقیقات و فناوری خبر داد.

 

رضا حاجی پور در ادامه افزود:

کمیسیون آموزش مجلس با دقت و حساسیت زیاد صلاحیت وزیر پیشنهادی علوم را بررسی کرد که نتیجه این بررسی حاکی از انطباق کامل مدارک و سوابق زلفی گل با اسناد بالادستی دارد.

وزیر پیشنهادی دارای پیشینه علمی خوب و مقالات علمی خوبی است و بیش از ۵ هزار و ۶۰۰ مقاله نوشته است.

 

حاجی پور با اشاره به برنامه های زلفی گل اظهار داشت:

وی به دنبال رشد مضاعف علمی کشور، حمایت مجدانه از شرکت های دانش بنیان و اجرای صحیح سند آمایش آموزش عالی با توجه به واقعیت های جامعه است.

زلفی گل به آموزش های کاربردی در آموزش های عالی کشور توجه دارد و تأکید دارد به منزلت اعضای هیئت علمی دانشگاه ها توجه شود، توجه به پروژه های کلان ملی، توجه به کارآفرینی دانشجویان و استقرار دانشگاه ها نیز از دیگر برنامه های زلفی گل است.

 

سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در پایان، اعلام کرد:

برنامه های وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری با اسناد بالادستی و سیاست های کلی علم و فناوری، دارای هماهنگی و انطباق است.

برنامه های کتبی و شفاهی و پیشنهادی وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری نشان دهنده تسلط وی بر آموزش عالی کشور است و برنامه هایی را هم برای تحول در دانشگاه ها ارائه کرده است و در مجموع کمیسیون آموزش مجلس موافق تصدی وی در وزارتخانه مذکور است.

 

*** سید علی یزدی‌خواه / مخالف وزیر پیشنهادی علوم

 

نماینده مردم تهران در مخالفت با محمدعلی زلفی‌گل وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری اطلاعات، گفت:

ماموریت برخی وزارت خانه‌ها رسیدگی به حال کشور است، مثل وزارت صمت و بهداشت اما برخی وزارتخانه معطوف به آینده است که شامل وزرای آموزش و پرورش و علوم است. وزارت آموزش و پرورش که نه کارنامه‌ای و نه برنامه‌ای داشت.

محدوده عمل و تجربه آقای زلفی‌گل دانشگاه همدان با ۴ تا ۵ هزار دانشجو بوده است. او چگونه با شوراهایی مثل عتف و شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌خواهد مواجه شود؟

 

سید علی یزدی‌خواه در ادامه تاکید کرد:

اگر زلفی‌گل انتخاب شود، کار سنگین و فشرده‌ای باید انجام دهد. من در برنامه او افق و دکترینی با آموزش عالی ندیدم. او هیچ اشاره ای برای بحث تحول علوم انسانی نداشته است.

 

نماینده مردم تهران در مجلس در پایان، گفت:

تفکر سیاسی زلفی‌گل شبیه وزیر خارجه بی تدبیر است. او هیچ اعتقادی به شعارهای انقلابی ندارد.

 

*** روح‌الله ایزدخواه/ مخالف وزیر پیشنهادی علوم

 

روح‌الله ایزدخواه در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری، اظهار داشت:

وزارت علوم وزارت تخصص‌هاست، نماینده پیشنهادی استاد تمام شیمی هستند اما وزارت علوم چه نسبتی با سنتز ترکیبات آلی دارد؟ ما در دنیا رشته سیاست‌گذاری علم و فناوری داریم و هزار دانش‌آموخته در این رابطه در کشور داشتیم.
انجمن علمی مدیریت فناوری و نوآوری در ایران وجود دارد. من شاگرد آقای دکتر زلفی‌گل هستم، اما ایشان چه نسبتی به وزارت علوم دارند؟
بحث جوانگرایی هم وجود دارد، سیاست مسکن مهر در دهه ۸۰ توسط چند جوان طراحی شد.
آقایی که ۳۶ سال سابقه مدیریت و معاونت دارد چرا باید دوباره وزیر شود؟ ا

اگر این طور است زنگنه‌ها خدای وزارت هستند. کی می‌خواهیم این مدار بسته مدیریت و سیاست‌گذاری را بشکنیم؟

 

این نماینده مجلس در پایان، اضافه کرد:
نیمی از وزرای ما از جمله آقای زلفی‌گلی برنامه تحول ندارند. آقای رییسی کابینه را اصلاح کنید و به سمت دولت جوان حزب‌اللهی بروید.

 

*** محمد خدابخشی / موافق وزیر پیشنهادی علوم

 

نماینده الیگودرز در موافقت با وزیر پیشنهادی وزارت علوم گفت:

موافقت ها و مخالفت های ما نمایندگان، باید براساس آموزه های دینی و شایسته سالاری باشد.

شخصیت، صداقت و پشتکار از مهمترین ویژگی هایی است که باید وزیر علوم داشته باشد و ما نیز مدنظر قرار دهیم.

توانایی جسمی، سلامت فیزیکی و سن شاخص دیگری است که باید آن را سنجید تا ببینیم قدرت سازمان دهی وزارتخانه بزرگ را دارد یا خیر که تجارب زلفی گل نشان می دهد توانایی دارد و می تواند مدیریت کند.

 

محمد خدابخشی در پایان، اضافه کرد:

از نظر علمی هم، سوابق زلفی گل نشان می دهد که او در این زمینه تجربه دارد. او در همه مقاطع تحصیلی از دبستان تا دبیرستان گرفته تدریس داشته این یعنی می تواند سیاست گذاری کند.وزیری که ما رای می دهیم باید مسئولیت پذیر باشد.۱۲۶ نماینده موافقت کردند که این نشان می دهد او شایسته است.

اشتغال مدنظر ایشان است که اهمیت بسیار بالایی دارد.او در دوران فتنه ۸۸ پرونده بسیار خوبی دارد و در مواقعی که به مواضع ایشان حمله می کردند، ترویج نیروهای بسیجی از نشانه های بصیرت ایشان بود و در عمل ثابت کرده در مسیر اسلام قرار دارد.

 

*** عبدالناصر درخشان / موافق وزیر پیشنهادی علوم

 

نماینده سیستان و بلوچستان در موافقت با وزیر پیشنهادی وزارت علوم گفت:

مجلس ما در برهه ای حساس برای تصمیم گیری قرار دارد و می طلبد گرفتار احساسات نشویم و با منطق و عقلانیت برای آینده کشور تصمیم بگیریم.

زلفی گل شخصی دارای تجربه و روحیه ای تحول گراست. او کسی است که نیازهای عالی و نیازهای دانشگاهی را به خوبی می شناسد و درک می کند.

کسی که در مورد او صحبت می کنیم برای عبور از چالش های کشور، برنامه دارد.

 

عبدالناصر درخشان در ادامه افزود:

بزرگترین چالش ما تولید علم است، علمی که منجر به فناوری و خلاقیت شود.

آقای زلفی گل در برنامه خود تبیین کرده است که دنبال علمی است که کارآمدی داشته باشد تا زمینه اقتدار کشور فراهم شود.مقالات علمی او تبدیل به اختراع شده است و این نشان می دهد این ظرفیت نخبه علمی کشور، می تواند سکان‌دار وزارت بزرگ علوم باشد.

جامعه علمی ایشان را به عنوان نخبه علمی تلقی می کند و جامعه فرهنگی به عنوان فرهنگ مدار می شناسد پس مشخص است که او، جایگاه ویژه ای دارد.آقای زلفی گل چالش های عمده تولید علم و ساختار دانشگاه های کشور را به خوبی می شناسد.

نماینده مردم سیستان و بلوچستان در مجلس در پایان، بیان داشت:

با اطمینان می گویم با توجه به شناختی که از او دارم ایشان توانمندی مدیریت جامعه علمی و تحقیقاتی کشور را دارد.

مگر وزرای قبلی سابقه وزارت داشتند؟ مگر ایشان سرباز نظام نبوده اند؟ او تنها شخصیتی است که جوایز بین المللی ارزشمندی داشته است و ما باید به او افتخار کنیم.

 

*** مهرداد ویس کرمی/ مخالف وزیر پیشنهادی علوم

 

مهرداد ویس کرمی در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم، اظهار داشت:

من در سال‌های بی‌کسی آقای رییسی، رییس ستادشان بودم، البته تقدیر شده که فقط در مواردی که به عنوان مخالف صحبت کنم انتخاب شوم.

سوابق علمی آقای زلفی‌گل قابل تقدیر است، اما تک بعدی بودن ایشان مانع از نگاه به همه رشته‌ها می‌شود.

قرار نیست وضع موجود ادامه پیدا کند و تربیت بی‌هدف دانشجو ادامه داشته باشد بلکه باید گام‌های موثری در راستای گام دوم انقلاب برداشته شود.

ریز و دقیق شدن آقای دکتر زلفی‌گل باعث شده است که حتی در برنامه‌نویسی هم به برخی موارد توجه نداشته باشند.

ما به نواندیشی دینی در دانشگاه‌ها نیاز داریم و اثری از این موضوع در برنامه دیده نمی‌شود.

تحول جوامع غربی از تحول در علوم انسانی آغاز شد، گفته می‌شود ایده ساخت کامپیوتر ابتدا در ذهن یک فیلسوف بوده است، فقدان برنامه‌های عملیاتی درباره نظریه پردازی، عدم اعلام راهکار برای کارآمدسازی رساله‌های دکتری، فقدان برنامه در خانواده‌محوری، فقدان برنامه در ایجاد تعامل جدی و انتقادی، فقدان برنامه برای ارتباط موثر با نخبگان خارج از دانشگاه، نبود برنامه درباره ایجاد علوم میان‌رشته‌ای و … از مشکلات این برنامه است.

 

این نماینده مجلس در پایان، اضافه کرد:

نبود برنامه برای مبارزه با فساد و جذب دانشجو از کشورهای دیگر برای توریج فرهنگ ایران هم از دیگر مشکلات است.
در حکم کارمندهای وزارت علوم نوشته شده است که غیرهیئت علمی، این کار توهین است. برنامه در تامین خوابگاه‌های دانشجویی متاهلین، عدم ارائه برنامه برای حمایت از دانشجویان تحت پوشش کمیته امداد هم وجود ندارد.
اجازه بدهید آقای زلفی‌گل در همان رشته شیمی به تربیت دانشجو برسند و در رشد علمی کشور وظیفه خود را انجام بدهند.

 

*** احمد نادری/ موافق وزیر پیشنهادی علوم

احمد نادری به عنوان موافق وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقان و فناوری، بیان کرد:

با توجه به شناخت بیش از یک دهه که از آقای زلفی گل دارم، باید بگویم ایشان یکی از افتخارات علمی کشور در دنیا هستند.

دریافت نشان پژوهش از رئیس جمهور وقت، انتخاب به عنوان شهروند نمونه و انتخاب به عنوان مدیر نمونه و مشی بسیجی و انقلابی که دنبال کردند حاکی از شایستگی ایشان است.

وزیر پیشنهادی علوم به عنوان دبیر مجمع بسیج اساتید استان همدان انتخاب شده و سال ها در سنگر بسیج فعالیت داشتند.

چند بار در محضر رهبر انقلاب سخنرانی کردند که یکی از این سخنرانی ها منجر به اجرای طرح بنیاد ملی نخبگان شد که خود ایشان مجری این طرح شد.

ایشان چندین سال رییس دانشگاه بوده است.

مسائل دانشگاه و وزارتخانه تقریبا یکی است. چگونه عده ای می گویند ایشان تجربه کافی ندارد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد:

ایشان ۱۲ سال تجربه معلمی در آموزش و پروش دارند نه تنها یک وزنه علمی و نظریه پرداز آموزش عالی بوده بلکه شخصیتی جامع و تحول گرایی دارند.

ایشان هم فردی انقلابی، توانمند و هم علمی می باشد.

در سال ۸۸ چه کسی درِ دانشگاه همدان را روی فتنه گران بست و نگذاشت وارد دانشگاه بشوند؟

مواضع انقلابی ایشان همیشه در همدان زبانزد بوده است.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پایان، تاکید کرد:

ایشان سال ها رییس انجمن شیمی بودند. بسیاری از نخبگان و متدینین از ایشان حمایت می کنند. دوستان یکبار دیگر برنامه ایشان را بخوانند. هدفمند کردن آموزش و پژوهش یکی از محورهای برنامه ایشان است. ما در این چند سال فقط به بخش آموزش علوم در این وزارتخانه پرداختیم. شهادت می دهم حرف هایی که در رسانه ها در خصوص ایشان زدند، نارواست.

آقای زلفی گل، ما شما را یک استاد در تراز انقلاب اسلامی می دانیم. مجلس از شما حمایت می کند منوط بر اینکه چهره تحولی خود را حفظ کنید و از نیروهای انقلابی در بدنه وزارتخانه خود استفاده کنید

 

انتهای پیام///

ارسال دیدگاه