کد خبر:266495
پ
تلسکوپ فضایی
پژواک گزارش می‌دهد:

تاریخ پرتاب تلسکوپ فضایی “جیمز وب” اعلام شد

تلسکوپ فضایی “جیمز وب” ناسا که پرتاب آن بارها به تاخیر افتاده بود یک قدم به سرویس‌دهی نزدیک‌تر شده است و به زودی در مدار قرار می‌گیرد.

تلسکوپ فضایی “جیمز وب” ناسا که پرتاب آن بارها به تاخیر افتاده بود یک قدم به سرویس‌دهی نزدیک‌تر شده است و به زودی در مدار قرار می‌گیرد.

 

*** تاریخ پرتاب تلسکوپ فضایی “جیمز وب”

 

به گزارش پژواک، آژانس فضایی ناسا قصد دارد این تلسکوپ را که تنها چند ماه از انجام آخرین آزمایش‌هایش در اواخر ماه اوت گذشته است در روز ۱۸ دسامبر سال ۲۰۲۱ (۲۷ آذر) به فضا بفرستد.

این تلسکوپ سوار بر موشک “آریان V” آژانس فضایی اروپا از پایگاه فضایی گویان فرانسه به مدار خواهد رفت. ناسا هنوز “جیمز وب” را به سکوی پرتاب منتقل نکرده است این درحالی است که موشک حمل کننده آن به سکو رسیده است.
انتظار می‌رفت تلسکوپ “جیمزوب” که در سال ۲۰۱۶ کامل به نظر می‌رسید در سال ۲۰۱۸ به فضا پرتاب شود اما این تلسکوپ با تاخیرهایی مواجه شد و همه‌گیری کووید-۱۹ نیز راه‌اندازی و ارسال آن به فضا را بیشتر به تاخیر انداخت. توسعه این تلسکوپ در سال ۱۹۹۶ آغاز شده بود و انتظار می‌رفت در سال ۲۰۰۷ مورد استفاده قرار بگیرد اما محققان برای مدتی ساخت آن را رها کردند و در سال ۲۰۰۵ طراحی تجهیزات آن را از سرگرفتند.

“جیمز وب” قرار است جایگزینی برای تلسکوپ فضایی هابل باشد. این تلسکوپ دارای آینه‌های بسیار بزرگ‌تر بوده که می‌تواند به کمک آن‌ها به کشف اولین کهکشان‌هایی که هابل حتی قادر به یافتن آن‌ها نبوده است بپردازد. تجهیزات “جیمز وب” باید در دمای به شدت پایین باقی بمانند تا در اندازه‌گیری‌های مادون قرمز آن تداخلی ایجاد نشود به همین دلیل این تلسکوپ مجهز به یک سپر خورشیدی بزرگ است.

ماموریت “جیمز وب” به نسبت کوتاه خواهد بود زیرا این تلسکوپ برای باقی ‌ماندن در مدار به سوخت احتیاج دارد و نمی‌تواند برای همیشه در مدار باقی بماند. ناسا مدت زمان ماموریت آن را پنج سال اعلام کرده اما امیدوار است این تلسکوپ بتواند تا ۱۰ سال در مدار باقی بماند.
 “جیمزوب” به ستاره‌شناسان و اخترفیزیک‌دانان در مطالعه آن‌چه که هابل قادر به رصد آن نبوده است کمک می‌کند. امواج مادون قرمز می‌توانند از میان غبار کیهانی عبور کنند تا این تلسکوپ به تابش اصلی اجرام سردتر مثل کوتوله‌های قهوه‌ای و سیارات دست یابد. به احتمال بسیار زیاد “جیمز وب” در طول عمر خود به حل رشته‌ای از اسرار کیهانی کمک خواهد کرد.

انتهای پیام///

منبع
پژواک
ارسال دیدگاه