کد خبر:260377
پ
اکبر نصراللهی
رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه:

دلیل اصلی‌ استقبال از کلاب هاوس درست کار نکردن رسانه‌های اصلی و رسمی کشور است

رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه با اشاره به اینکه دلیل استقبال مردم از کلاب هاوس درست کار نکردن رسانه‌های اصلی و رسمی است، اظهار امیدواری کرد مسئولان از تجربه‌ شکست‌های قبلی خود در رابطه با سایر اپ‌ها درس بگیرند و از ظرفیت این شبکه نهایت استفاده را ببرند.

رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه با اشاره به اینکه دلیل استقبال مردم از کلاب هاوس درست کار نکردن رسانه‌های اصلی و رسمی است، اظهار امیدواری کرد مسئولان از تجربه‌ شکست‌های قبلی خود در رابطه با سایر اپ‌ها درس بگیرند و از ظرفیت این شبکه نهایت استفاده را ببرند.

 

*** آیا کلاب هاوس یک رسانه است؟

 

به گزارش پژواک به نقل از خبرگزاری صنایع، اکبر نصراللهی درخصوص شبکه اجتماعی کلاب هاوس، اظهار داشت:

اینکه بخواهیم درباره رسانه بودن یا نبودن یک اپلیکیشن نظر بدهیم باید با شاخص‌ها و ویژگی‌های یک رسانه آشنا شویم.

یک رسانه از چهار عنصر، مخاطب، فرستنده، گیرنده و ابزار تشکیل شده که اغلب اپلیکشن‌ها و رسانه‌های اجتماعی این چهار عنصر را دارند پس می‌توانیم آن‌ها را رسانه بدانیم.

ضمن اینکه چون مخاطبان این نوع از رسانه‌ها، متنوع و متکثر و در نقاط مختلف دنیا با یکدیگر در ارتباط هستند، جزو وسایل ارتباطات جمعی به شمار می‌آیند.

 

 وی در ادامه، بیان کرد:

نباید رسانه را محدود به تعاریف دهه‌ها و سده‌های قبل کنیم و فقط روزنامه، خبرگزاری و رادیو تلویزیون را رسانه بدانیم.

اگر امروز روزنامه‌ها که در تعاریف قدیمی جزو رسانه‌ها دسته‌بندی کرده بودیم را بازنگری کنیم می‌بینیم که با تعاریف رسانه جور در نمی‌آیند و تعداد مخاطبانشان هم با مخاطبان اپلکیشن‌هایی مثل کلاب هاوس قابل مقایسه نیست.

محققان و عوامل رسانه‌ها هم نباید خود را در تعریف و نظریه‌های قدیمی محدود کنند چون امروزه ابزارهای جدیدی به زندگی ما آمدند که همان کارکرد رسانه‌های قدیم را دارند.

بنابراین اگر کسانی اعتقاد دارند که چنین اپلیکیشن‌هایی رسانه نیست باید توضیح بدهند که چرا اینگونه فکر می‌کنند و خودشان را به دیدگاه‌های قدیمی محدود کردند.

 

*** اصلی‌ترین دلیل استقبال از اپلیکیشن‌هایی مانند کلاب هاوس

 

نصراللهی با بیان اینکه یک نکته مهمی که درباره کارکرد و چگونگی استفاده این اپلیکیشن‌ها در کشورهای توسعه یافته و کشورهای در حال توسعه وجود دارد این است که در کشورهای در حال توسعه یا توسعه نیافته معمولاً یک شیفتگی یا سونامی نسبت به ورود چنین اپلیکیشن‌هایی و کلاً رسانه‌های غیررسمی وجود دارد، عنوان کرد:

به نظر می‌آید اصلی‌ترین دلیل این نوع استقبال، درست کار نکردن رسانه‌های اصلی و رسمی است، این در حالی‌ است که در کشورهای توسعه یافته مردم معمولاً به هنگام وقوع یک بحران و اتفاق همه اخبار را از رسانه‌ها و منابع رسمی دنبال می‌کنند ولی در کشور ما عمدتاً چنین اتفاقی نمی‌افتد.

البته این به معنا این نیست که آن‌ها در هنگام اتفاقات مهم از منابعی چون توئیتر و اینستاگرام استفاده نمی‌کنند، ولی اخبار اصلی و مهم را از منابع و رسانه‌های رسمی دنبال می‌کنند.

چون رسانه‌های رسمی در ایران کارشان را خوب انجام نمی‌دهند و فاصله میان وقوع اتفاق و انتشار خبر طولانی است مردم دریافته‌اند که برای دریافت اخبار مهم و بحرانی باید رسانه‌های غیررسمی را دنبال کنند، در واقع به رسانه‌ها و منابع غیررسمی بیشتر اعتماد دارند که خود این اتفاق می‌تواند برای ما یک بحران امنیت ملی ایجاد کند.

 

رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه در ادامه، تصریح کرد:

متاسفانه در تمام این اتفاقات، رسانه‌های رسمی عقب‌تر از رسانه‌های غیررسمی بودند.

به عنوان مثال، سند همکاری ایران و چین که از سال ۱۳۹۶ چنین اتفاقی در جریان است ولی مسئولان فکر همه چیز را کردند غیر از پیوست رسانه‌ای.

یعنی به مباحث رسانه‌ای یک سند راهبردی، چند وجهی و فراملی هیچ توجه‌ای نشده است؛ کمترین کار این بود که به مردم فرق بین سند و قرارداد توضیح داده شود تا راه را برای جریان‌های معاند باز نشود و شبهه به وجود نیاید.

 

*** مشکلات کشور در حوزه رسانه

 

وی یکی دیگر از مشکلات کشور در حوزه رسانه را عدم باور اکثر مسئولان به قدرت رسانه‌ها دانست، بیان کرد:

مسئولان رسانه را یک عنصر مزاحم می‌دانند و آن را به یک روابط عمومی ساده ده‌ها سال قبل تقلیل می‌دهند.

از نظر آن‌ها، رسانه یعنی انعکاس اخبار به شکلی که آن‌ها دوست دارند و می‌خواهند نه طوری که واقعیت است.

 

نصراللهی در خصوص حضور مسئولان در شبکه‌های اجتماعی و چنین اپلیکیشن‌هایی، توضیح داد:

یک دسته از مسئولان هم هستند که خیلی به رسانه باور ندارند ولی ژست مردمی بودن، به روز بودن و توجه به افکار عمومی را می‌گیرند نمونه‌اش برخی افرادی که در کلاب هاوس حضور دارند و در جلسات متعددی بحث و گفتگو می‌کنند در حالی که در جلسات و رسانه‌های رسمی حاضر نمی‌شوند.

این را در نظر بگیرید که بسیاری از مسئولان ما رسانه‌های رسمی و حتی امکان‌های بسیاری در فضای مجازی دارند و می‌توانند به راحتی از طریق آن‌ها حرفشان را بزنند ولی این کار را نمی‌کنند.

 

*** دلایل استقبال مردم از کلاب هاوس 

 

وی در ادامه به تعدادی از ویژگی‌های کلاب هاوس اشاره کرد و گفت:

اول از همه راه اندازی چنین اپلیکیشینی باید الگوی کسانی باشد که در ایران در حوزه ساخت اپلیکیشن و امثال آن کار می‌کنند و همه تقصیرها را به گردن حاکمیت و نبودن حمایت می‌اندازند؛ چون کلاب هاوس کارش را ۲ یا ۳ نفر کارمند شروع کرد و در حال حاضر هم ۹ نفر کارمند دارد و به این نقطه و جایگاه رسیده است.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های کلاب هاوس گفتگو محور بودن آن است ضمن اینکه مثل رادیو مبتنی بر صدا است و مغایرت با انجام فعالیت دیگری ندارد و افراد می‌توانند هم به کارهایشان برسند و هم به یک گفتگو گوش بدهند.

علاوه بر این، انحصار گفتگو و ارتباط با مسئولان شکسته شد و هرکسی می‌تواند بدون واسطه با یک مقام مسئول گفتگو و تبادل نظر کند که تا قبل از این، فقط خبرنگاران می‌توانستند چنین کاری کنند.

همانطور که اینستاگرام انحصار تصویری تلویزیون را شکست و مسئولان می‌توانند در هر موقعیتی از طریق پخش زنده اینستاگرام برای مردم صحبت کنند.

 

نصراللهی پیرامون دلایل مورد توجه واقع شدن کلاب هاوس، خاطرنشان کرد:

این را هم فراموش نکنیم که ما در آستانه انتخابات ۱۴۰۰ قرار داریم و اینکه سلایق و علایق مختلف می‌توانند در یک گفتگو حضور داشته باشند و تبادل نظر کنند خودش نکته مهمی است که باید به آن توجه کرد.

بی بی سی فارسی زمانی راه‌اندازی شد که طیف وسیعی از مسئولان دولتی و خبرنگاران به آن رسانه رفتند و اطلاعات میدانی بسیاری درباره ایران داشتند ولی الان آن‌ها چنین اطلاعاتی ندارند و نیاز دارند که در برای جواب سوالات خود در اتاق گفتگوهای کلاب هاوس حاضر شوند و سوالات خود را بپرسند.

نکته دیگر اینکه، مردم شیفته گفتگو هستند و کلاب هاوس این امکان را فراهم کرده است و می‌تواند به تقویت گفتگو و کم شدن فاصله میان مسئولان و مردم کمک کند.

 

*** تاثیر کلاب هاوس بر سرنوشت انتخابات ۱۴۰۰

 

رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه در پایان پیرامون تاثیر کلاب هاوس بر سرنوشت انتخابات ۱۴۰۰، اظهار کرد:

امیدوارم حاکمیت از تجربه شکست‌های قبلی خود در رابطه با اپ‌ها و ظرفیت کلاب هاوس حداکثر استفاده را بکند چون این رسانه و ابزار می‌تواند بر سرنوشت انتخابات ۱۴۰۰ هم تاثیرگذار باشد اگر راهبرد حاکمیت درست باشد و اتفاقاتی نظیر آمدن نسخه اندروید آن هم رخ دهد.

در غیر این صورت، این عرصه، عرصه جولان و یکه تازی رسانه‌های رقیب و معاند می‌شود و ممکن است در شرایط حساس کشور امنیت ملی به خطر بیفتد.

 

*** شبکه اجتماعی کلاب هاوس

 

به گزارش پژواک، به تازگی شبکه اجتماعی کلاب هاوس به جمع شبکه‌های اجتماعی مطرح دنیا پیوسته و در مدت کوتاهی توانسته مخاطبان بسیار زیادی را جذب خود کند به طوری که در همین ابتدای راه‌اندازی این شبکه، بسیاری از افراد مطرح، مسئولان و سیاستگذاران به عضویت آن درآمدند و در اتاق‌های گفتگوی آن شرکت کردند.

نمونه ملی‌اش حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشور که در هفتمین روز فروردین‌ماه سال ۱۴۰۰ در یکی از اتاق‌های گفتگوی کلاب هاوس حاضر شد و راجع به سند همکاری ایران و چین با کاربران به بحث و گفتگو پرداخت.

 

 

 

انتهای پیام///

منبع
خبرگزاری صنایع
ارسال دیدگاه