کد خبر:263154
پ
سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی
پژواک گزارش می‌دهد:

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در مناظره اول/ مسائل حاد بورس با سه دستورالعمل در ۳- ۴ روز اول دولت، حل می‌شود/ رئیس بانک مرکزی خود را مسئول حفظ دلار می‌داند نه ریال

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی با حضور در مناظره اول نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با موضوع مسائل اقتصادی حاضر و ضمن انتقاد به برخی مسائل، پیرامون برخی برنامه‌های اقتصادی خود توضیح داد.

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی با حضور در مناظره اول نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با موضوع مسائل اقتصادی حاضر و ضمن انتقاد به برخی مسائل، پیرامون برخی برنامه‌های اقتصادی خود توضیح داد.

 

*** ای کاش رئیس بانک مرکزی ما خود را مسئول حفظ ریال بداند تا دلار!

 

به گزارش پژواک، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در اولین مناظره نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سوال اول خود در خصوص چگونگی تقویت ارزش پول ملی و درباره اینکه ارزش پول ملی چند اصل می‌توان داشت، اظهار داشت:

وقتی که ما از حفاظت از ارزش پول ملی صحبت می‌کنیم آن طرف سکه کنترل تورم است.

ما اگر بتوانیم تورم را در جامعه به عنوان ام المصائب کنترل کنیم، پول ملی را هم می‌توانیم حفظ کنیم.

 

وی در ادامه، اضافه کرد:

متاسفانه در کشور ما مسئولان مربوطه به جای اینکه مسئول حفاظت از ارزش پول ملی باشند مسئول حفاظت از ارز خارجی شده‌اند.

یعنی هنر ما این است که اگر بخواهیم مشخصات و یا وجهه صحیحی را از حکمرانی پول ملی تعریف کنیم این است که مسئول مشخصی در کشور ندارد و آن مسئولانی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم وظیفه پاسخگویی دارند مسئولیت خود را به گردن دیگران می‌اندازند.

 

قاضی‌زاده هاشمی در ادامه خطاب به عبدالناصر همتی، گفت:

ای کاش رئیس بانک مرکزی ما خود را مسئول حفظ ریال بداند تا دلار!

 

*** ۳۱ پروژه برای کنترل گرانی داریم

 

وی در ادامه با تشریح برنامه‌های خود، عنوان کرد:

ما یک بسته مفصلی در دولت سلام تهیه کردیم که ۲۱۳ پروژه است که ۵۱ پروژه آن مستقیما به مساله کنترل قیمت‌ها و تورم برمی‌گردد.

وقتی از تورم صحبت می‌کنیم یعنی از نقدینگی و پول پرقدرتی که وارد بازار می‌شود حرف می‌زنیم؛ لذا از اصلاحات تغییر ساختاری بانک مرکزی باید صحبت کنیم همچنین از اصلاحات ساختار بودجه‌ای باید صحبت کنیم.

بخش عمده‌ای از کسری بودجه کشور را متاسفانه با خلق پول در حال تامین هستیم و تورم یک مالیات دائمی از سمت مردم پابرهنه به سمت دولت و به سمت طبقه مرفه می‌رود و این در طی ۱۰۰ سال گذشته مرتبا ادامه داشته است.

وقتی از تورم و حفظ ارزش پول ملی صحبت می‌کنیم از گسترش تولید و هدایت نقدینگی به سمت تولید حرف می‌زنیم و وقتی از تورم سخن می‌گوییم از کنترل قیمت‌ها در سطح بازار حرف می‌زنیم.

 

***نقد اول قاضی‌زاده/ برخی به دنبال انحراف مناظره و ایجاد دو قطبی کاذبند

 

نامزد انتخابات سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخش نقد دیدگاه‌های نامزدهای دیگر انتخابات ریاست جمهوری، اظهار کرد:

در حال گوش دادن به گفت و گوی دوستان، به این فکر می‌کردم که مردم انتظار بیان چه مطالب را از نامزدها دارند؛ انتظار آنان این است که وقتی تا گلو در مشکلات غرق هستند نامزدها بگویند برای مشکلات آنان و فرزندانشان چه برنامه هایی دارند.

 

وی در ادامه، افزود:

اینکه بحث از مناظره اقتصادی به انحراف کشیده می‌شود نشان می‌دهد بعضی از دوستان که تا الان برنامه نداشتند الان هم ندارد و با ایجاد جوسازی، دو قطبی سازی و پوششی عنوان کردن دیگری می خواهند بی برنامگی خود را نشان دهند.

من با جمعی از جوانان برای دولت سلام برنامه‌هایی تهیه کردیم و به موضوع ساختاری عدم بازگشت بدهی‎‌ها، بازگشت بدهی بدهکاران و موضوع‌های مالیاتی پرداخته ایم.

 

قاضی‌زاده هاشمی با تاکید بر اینکه مساله ما مدیریت است، تصریح کرد:

اما مهمتر از مدیریت، وجود ساختارها و سازکارهای نادرست استضعاف‌گری است و اگر می‌خواهیم با فساد مبارزه کنیم به طور مستقیم باید با این سازو کارها مبارزه کنیم.

 

وی در ادامه، افزود:

نقدینگی تولید شده در این هشت سال به ازای هر نفر به ۴۰۰ میلیون تومان می‌رسد اما متاسفانه توزیع منابع بانکی اینگونه است که با وام بانکی به بزرگترین رانت در کشور تبدیل شده است. همچنین وقتی نرخ سود تسهیلات زیر نرخ تورم است به بدهکار انگیزه می دهد که هیچوقت بدهی خود را صاف نکند.

 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه ۶۵ درصد منابع بانکی به دهک اول واگذار شده است، خاطرنشان کرد:

هشتاد درصد این تسهیلات بانکی به شهر تهران و بیست درصد آن به بیست و پنج استان رسیده است. وقتی منابع را اینگونه تقسیم می کنیم باید مشکلات در خوزستان و بشاگرد بروز کند، قیمت خانه چند برابر و این منابع در ترکیه آپارتمان شود.

نحوه توزیع منابع اشکال دارد دیگر تفاوت نمی کند مدیران عوض شوند یا از چه جناحی باشند. اگر می خواهیم واقعا مشکلات اقتصادی حل شود باید دنبال اصلاحات ساختاری برویم.

 

*** روش اداره کشور فرسوده است نیازمند اصلاح نهادی هستیم

 

وی با تاکید بر اینکه روش اداره کشور فرسوده است و نیازمند اصلاح نهادی هستیم، گفت:

هر چقدر به رفقا نصیحت می‌کنم، فایده ای ندارد.

در۴ دقیقه نمی‌توان همه مسایل اقتصادی را گفت.

روش حکمرانی و اداره کشور ما فرسوده و ۱۰۰ ساله است و باید قانون تجارت، بانک و بیمه ما اصلاح نهادی شود.

انقلاب اسلامی که آمد، امام خمینی (ره) یک سری نهاد انقلابی ایجاد کردند اما معماری سازمانی دستگاه‌های مختلف با انقلاب تغییر پیدا نکرد و الان هم فرسوده و مانع شده است.

 

*** مسائل حاد بورس با سه دستورالعمل در ۳- ۴ روز اول دولت حل می‌شود

 

قاضی‌زاده هاشمی در ادامه، با بیان اینکه مسائل حاد بورس با سه دستورالعمل در ۳- ۴ روز اول دولت حل می‌شود، اضافه کرد:

دولت وظیفه دارد تا استیفای حقوق مردم را استیفا کند نه استیفای حقوق دولت از مردم. مانند کاری که در بورس، بانک‌ها و مالیات شد.

 

***  در ۴ سال تورم را به زیر ۵ درصد می‌رسانیم

 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در ادامه با تاکید بر اینکه در ۴ سال تورم را به زیر ۵ درصد می‌رسانیم، یادآور شد:

نظام تحولی را طراحی کردیم تا مجموعه اکوسیستم کشور تغییر کند و معتقدیم باید دگردیسی و انقلاب سازو کاری اتفاق بیفتد تا مشکلات حل شود و دیگر با پروژه و برنامه مشکلات حل نمی شود.

٢٠ مساله و ٢٠ راهکار را طراحی کردیم.

یکی از مسایل اصلی ما بحث تورم و گرانی است و طراحی کردیم تا در عرض ۴ سال تورم نه تنها تک رقمی شود بلکه به زیر پنج درصد برسد.

طراحی کردیم تا مساله اشتغال و ازدواج جوانان برطرف شود. وزارت خانواده را برای سه یا چهار کارکرد ایجاد خواهیم کرد.

 

قاضی‌زاده هاشمی ضمن تشریح برنامه خود درباره جوانان، تصریح کرد:

صندوق اعتبار خانواده را پیش‌بینی کردیم تا پشتیبان وزارت خانواده باشد و ۵٠٠ میلیون اعتبار برای زوج‌های جوان برای ازدواج، اشتغال و خرید مسکن در نظر گرفتیم تا از آنها بتواند حمایت کند.

الان ٧ میلیون نفر بیکار یا با شغل ناقص داریم و ما نرخ بیکاری بالا را پیش‌بینی می‌کنیم به طور موقت در طی سه سال اول بتوانیم ۴ یا ۵ میلیون نفر را به سمت مشاغلی ببریم که حداقل معیشت خود را تامین کنند.

 

وی با بیان اینکه بورس موضوع حاد و مسایل مزمن و ساختاری دارد، اظهار کرد:

مسایل ساختاری و مزمن الان در مجلس در قانون بازار و سرمایه و قانون سهامداران حقیقی در حال اصلاح است و مساله حاد با سه دستورالعمل در طی ۴ روز اول دولت اتفاق خواهد افتاد به سمت بهبود بازار سرمایه و رشد ارتقای بازار سرمایه می‌رویم.

به طور کلی روی بحث هزینه خانوار شامل خوراک ایستاده‌ایم و بسته های معیشتی ٣٠٠ هزار تومانی در نظرگرفتیم و روی هزینه حمل و نقل، بهداشت و درمان و مسکن آنها ایستاده ایم و برای تک تک آنها پروژه طراحی کردیم.

 

*** شاهد یک مافیای بزرگ در هم تنیده واردات هستیم

 

قاضی زاده هاشمی در سوال دوم مبنی بر اینکه در صورت گشایش ارزی و ریالی، راهکار شما مقابل جلوگیری از واردات بی رویه چیست، گفت:

در حال حاضر شاهد یک مافیای بزرگ در هم تنیده واردات هستیم که با برخورداری از رانت‌های مختلف اعم از دریافت مجوز، دریافت ارز ارزان قیمت و انحصار واردات تولید را تهدید می‌کنند.

 

وی در ادامه هدف اصلی دولت مسئول را حمایت از تولید و اشتغال داخلی عنوان کرد و گفت:

باید هدف اصلی یک دولت مسئول، حمایت از تولید و اشتغال داخلی باشد.

در حال حاضرقانون‌گذار مکانیسم تعرفه گذاری در اختیار دولت قرار داده است اما راهکارهای عملی بوجود آمده همواره تهدید کننده است.

 

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با یادآوری اینکه یکی از راهکارهای عملی بوجود آمده مسیر قاچاق از مبادی رسمی یعنی مناطق آزاد و ویژه است، تصریح کرد:

همچنین قرار دادن ارز ارزان قیمت در اختیار وارد کننده باعث شده تولید داخلی تهدید شود به عنوان نمونه در فصل تولید برنج داخلی، اجازه حجم زیاد واردات برنج داده می‌شود که تولید داخلی را تهدید می‌کند.

 

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه دولت مسئول نباید بازار را دچار کمبود کالا کند از سویی باید از بخش اندک واردات برای تنظیم بازار استفاده کند در واقع باید سمت صادرات محور باشد، گفت:

ما در دولت سلام، در بخش‌های اقتصادی مدیریت زنجیره را مدنظر قرار داریم و تولید را به مدیران زنجیره تامین می‌سپاریم که از تامین ماده اولیه از طریق معادن، کشت و کشاورزی به تامین مصرف مردم بپردازند یا صادرات یک مجموعه را مدیریت کند و در مورد عملکرد خود پاسخگو باشد.

اینطور نباشد که قاچاق را ساماندهی کند

 

*** تولید ارز را در کشور به مدیران بزرگ زنجیره‌ای تامین بسپاریم

 

وی در بخش پنجم مناظرات در پاسخ به این سوال که بیکاری و مهاجرت قشر جوان از مناطق روستایی به شهرهای بزرگ به عنوان مهم ترین چالش ها است و مهم ترین برنامه شما در جهت ایجاد فرصت های شغلی در روستاها و ماندگاری آنها در روستاها چیست؟ عنوان کرد:

ما طراحی کردیم که تولید ارز را در کشور به مدیران بزرگ زنجیره‌ای تامین بسپاریم که از تامین ماده اولیه یا از طریق معادن، تولید بذر یا واردات اتفاق می‌افتد تا سفره مردم و مصرف مردم کشاورزی یا صادرات یک مجموعه مدیریت کند.

با آن مجموعه در مقابل دولت مرکزی و اختیاراتی که به آن می شود باید پاسخگو باشد.

در حال حاضر مجوزهای صادر شده برای واردات و تولید وجود دارد اما همان صاحب مجوز یک بخشی از کاغذ را انجام می‌دهد و نمونه بارز آن مسئله سیگار است!

 

قاضی‌زاده هاشمی در ادامه، تصریح کرد:

وقتی میگوییم ساختارها اضافه کرد هستند و منابع مالی را درست توزیع نمی‌کنند نتیجه آن مهاجرت گسترده روستاییان و از بین رفتن مشاغل کشاورزی می شود.

۶۰ سال پیش آمریکایی‌ها طراحی تحت عنوان اصلاحات ارضی برای پیاده کردند بنابراین باعث شد که سطح رفاه اجتماعی در شهرها افزایش پیدا کند و شغل و درآمد‌های شغلی بالا برود لذا تمایل به مهاجرت سریع شد.

 

*** بومی‌گزینی؛ راهکار حل مشکلات 

 

وی با تاکید بر اینکه اگر بومی گزینی و استخدام و بکارگیری نیروی انسانی انجام شود، مشکلات حل خواهد شد، گفت:

در حال حاضر یکی از سریعترین جابجایی‌های جمعیت از روستا به شهر را داریم؛ در طی ۵۰ سال گذشته ترکیب جمعیتی ۷۰ به ۳۰ برعکس شده است یعنی ۸۰ -۲۰ شده از ۸۰ درصد شهری و ۲۰ درصد روستایی شده است، عمدتا این مسئله با توزیع نامناسب منابع است.

در حال حاضر بین کشورهای دنیا بیشترین مالیات‌های تولید را داریم و دهک‌های پایین‌تر در بند هستند یعنی اصلاً توانایی پرداخت مالیات را ندارند.

اکنون جوانان روستایی علاقه‌ای به ماندن در روستاها را ندارند برای اینکه درآمد کافی برای زندگی شان ندارند و آن رفاه موجود در شهر را ندارند.

اگر منابع به را به گونه‌ای توزیع کنیم که بیشترین سرمایه‌گذاری‌ها در روستاها انجام شود و منابع بانک‌ها به آنجا منتقل شود و همچنین بومی گزینی و استخدام و بکارگیری نیروی انسانی انجام شود و اشتغال مولد باشد اختیارات کافی هم باشد مشکلات حل خواهد شد؛ یعنی ما شبکه توزیع اختیارات را به گونه ای انجام دهیم که هر شهرستانی برای خود پایتختی باشد و مجموعه منابع بودجه او در اختیارش باشد و فرماندار بتواند آن را مدیریت کنند و مردم هم بتوانند بر آن نظارت داشته باشند.

 

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه ما برای جوانان آرمان‌های بلندی داریم و دلمان می‌خواهد تحولات عمیقی اتفاق بیفتد، افزود:

مردم از ما سوال می‌کنند که چرا هر انتخاباتی می‌گذرد حرف‌ها تکرار می شود، مشکل گرانی بیکاری معیشت مردم مرغ و تخم‌مرغ به این سادگی چرا که نمی‌شود؟ حقیقتاً ما با جمعی از دوستانمان سه سال است که بعد از بیانیه گام دوم انقلاب به این جمع‌بندی رسیدیم که نحوه اداره کشور مشکلاتی دارد که مشکلات قدیمی و زیرساختی است.

بنده یک پزشک جراح هستم با یک بیمار مزمن و خطرناک را با مّسکن درمان نمی‌کنیم وقتی یک سرطانی راه تنفسی بیمار را گرفت نیاز به جراحی دارد.

 

*** ۱۹ ​برنامه اجرایی دقیق برای دولت داریم

 

وی با بیان اینکه برای موضوعات اضطراری باید دستورالعمل داشته باشیم، افزود:

در دولت سلام آمده‌ایم و ۱۹ برنامه اجرایی دقیق آغاز کردیم و پروژه‌های اجرایی آن را آماده‌ کرده‌ایم اما بالاتر از این حرفهاست نیاز است که رویکردها و نگاه‌ها را تغییر دهیم و نگاه‌ها به مردم تغییر یابد.

دولت سلام آمده که حاکمیت مردم را تغییر دهد و مردم سالاری را نهادینه کند؛ قانون اساسی ما قائل به حاکمیت مردم است لذا دولت باید به مردم پاسخگو باشد و مردم بر آن نظارت داشته باشند، جایی که خطا می‌کنند بتوانند با او برخورد کنند اما سطح نگاه ما به مردم این است که یک رای به ما بدهند و بروند.

وقتی ما سراغ مسئله سربازی می‌رویم به خاطر این است که این مانعی برای شرکت‌های استارتاپی می‌شود، وقتی به سراغ مدیریت غلط می‌رویم چرا که در مدیریت دولتی دچار مشکلاتی هستیم و می‌بینیم که همه مردم گرفتار آن هستند.

تلاش ما باید به این سمت برود که ما مسائل ۵۰ ساله و صد ساله را حل و فصل کنیم.

 

*** نقدینگی ۷۰ هزار برابر شده است؛ چه کسی عامل خلق این نقدینگی است؟

 

به گزارش پژواک، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پایان با بیان اینکه نقدینگی هفتاد هزار برابر شده چه کس عامل است، تاکید کرد:

نقدینگی ۷۰ هزار برابر شده است؛ چه کسی عامل خلق این نقدینگی است؟ آیا این نقدینگی مربوط به خارج از کشور ماست یا ساختارهای معیوب ما در بودجه و نظامی و برنامه‌ریزی و یا ساختار بانکی چنین حوادثی را ایجاد کرده است؟ متاسفانه ما دنبال ایجاد ساختارهای مولد فقر هستیم در انحصار و تبعیض یک انحصار رانتی ایجاد شده است یعنی یک انحصار و فوق‌العاده ایجاد شده که یک طبقه مرفه را درست می‌کند که کنار منافع دولت قرار گرفته است.

وقتی صحبت از خصوصی‌سازی که می کنیم، این اختصاصی سازی می‌شود یعنی از این دولت به جیب دیگر دولت می‌رود.

اگر منابع کشور را بخواهیم بین مردم تقسیم کنیم منابع طبیعی کشور به هر نفر ماهی سه میلیون تومان می‌رسد، باید سوال کرد این منابع به کجا رفته است؟

 

 

انتهای پیام///

منبع
پژواک
ارسال دیدگاه