کد خبر:259245
پ
DNA
پژواک گزارش می‌دهد:

توسعه فناوری استخراج اتوماتیک و میکروفلویدیک DNA سلولی 

توسعه فناوری استخراج اتوماتیک و میکروفلویدیک DNA سلولی به عنوان دستاورد محققان ایرانی در چهارچوب همکاری مشترک با دانشگاه صنعتی شریف انجام گرفت.

توسعه فناوری استخراج اتوماتیک و میکروفلویدیک DNA سلولی به عنوان دستاورد محققان ایرانی در چهارچوب همکاری مشترک با دانشگاه صنعتی شریف انجام گرفت.

 

*** توسعه فناوری استخراج اتوماتیک DNA سلولی 

 

به گزارش پژواک، با بروز بحران‌های زیستی همچون اپیدمی کرونا که عمده کشورهای دنیا را درگیر خود کرده است، سرمایه و زیرساخت‌های فناورانه کشورها به ویژه در تأمین تجهیزات و ابزار آزمایشگاهی، تشخیصی و درمانی متضمن فائق آمدن کشورهای دارای فناوری بر چنین بحران‌های بزرگ زیستی و اجتماعی است.

در این راستا، محققان مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران که افق فعالیت خود را توسعه فناورانه و توانمندسازی صنعت زیست فناوری کشور در حوزه‌های مختلف قرار داده‌اند در چهارچوب همکاری مشترک با محققان دانشگاه صنعتی شریف موفق به توسعه روش و ساخت پلتفرم دیسکی اتوماتیک و میکروفلویدیک استخراج DNA از سلول شده‌اند.

 

*** توسعه بین رشته‌ای در حوزه فناوری‌های نوین

 

عضو هیأت علمی بانک مولکولی مرکز با بیان این نکته که تحقیق و توسعه بین رشته‌ای در حوزه فناوری‌های نوین می‌تواند به دستاوردهای دانش‌بنیان در لبه علم منتج شود، اظهار داشت:

تخریب دیواره سلول مهمترین و اولین مرحله در بسیاری از پروتکل‌های زیست شناسی مولکولی و آزمایش‌های تشخیصی است.

اخیراً سیستم‌های میکروسیال به دلیل مزایای مرتبط با اتوماسیون، یکپارچه‌سازی و کوچک‌سازی، به ویژه در شرایط محدودیت منابع زیستی، مورد توجه بسیار قرار گرفته‌اند.

 

لاله پارسا یگانه در ادامه، تصریح کرد:

در این پروژه، میکروسیال گریز از مرکز با پلتفرم و تنظیمات جدید برای تخریب شیمیایی دیواره سلول ارائه شده است.

سیستم‌های توسعه یافته از نیروهای پنوماتیک و اینرسی برای مخلوط کردن مؤثر واکنش دهنده‌های تخریب و نمونه‌های سلولی و همچنین کنترل دقیق سیال استفاده می‌کنند.

 

عضو هیأت علمی بانک مولکولی مرکز در پایان، بیان کرد:

ویژگی‌های خاص سیستم توسعه یافته آزمایشگاه روی دیسک با آب دیونیزه شده (DI) و گلبول‌های سفید خون (WBC) انجام شد تا مناسب بودن سیستم‌های پیشنهادی از نظر اختلاط، کنترل مایعات و تجزیه سلول شیمیایی بررسی شود.

 

*** چاپ نتایج پژوهش در نشریه Scientific Report

 

نتایج این پژوهش که در نشریه معتبر Scientific Report به چاپ رسیده است راهکارهای امیدبخشی از توانمندی دانشمندان داخلی کشور در توسعه پیشرفته‌ترین روش‌ها و پروتکل‌های زیست فناوری که تنها در انحصار کشورهای معدودی در دنیا می‌باشد را نشان می‌دهد.

 

 

انتهای پیام///

منبع
پژواک
ارسال دیدگاه