کد خبر:257536
پ
ارزیابی بودجه سال ۱۴۰۰ بخش زیست‌فناوری
مرکز پژوهش‌های مجلس:

ارزیابی بودجه سال ۱۴۰۰ بخش زیست‌فناوری

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به ارزیابی بودجه سال ۱۴۰۰ بخش زیست‌فناوری پرداخت.

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به ارزیابی بودجه سال ۱۴۰۰ بخش زیست‌فناوری پرداخت.

 

*** بررسی بخش زیست‌فناوری بودجه ۱۴۰۰

 

به گزارش پژواک، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی با عنوان (بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور ۳۰. بودجه بخش زیست‌فناوری)، آورده است:

زیست‌فنا‌‌وری یکی از فناوری‌های کلیدی است که می‌تواند تأثیر شگرفی در اقتصاد جوامع داشته باشد و توجه به آن در کشورهای توسعه‌یافته و درحال توسعه روز به روز در حال افزایش است.

در این گزارش به بررسی اعتبارات بخش زیست‌‌‌‌فناوری در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ و مقایسه آن با قوانین بودجه سال‌های قبل براساس برنامه‌ها و دستگاه‌های مرتبط با زیست‌فناوری پرداخته شده است.

 

*** رشد بودجه بخش زیست‌فناوری

 

بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، بررسی اعتبارات به تفکیک دستگاه – برنامه، دستگاه‌های اصلی و سایر دستگاه‌های مرتبط با زیست‌فناو‌‌ری بررسی شد.

بررسی اعتبارات دستگاه‌های اصلی و دیگر دستگاه‌های فعال در این بخش نشان می‌دهد که اعتبارات پیش‌بینی شده برای بخش زیست‌‌فناوری در لایحه بودجه ۱۴۰۰ نسبت به قانون بودجه ۱۳۹۹، حدود ۴۷/۸ درصد افزایش یافته است و به حدود ۴.۱۳۰ میلیارد ریال رسیده است.

اعتبارات پیش‌بینی شده برای ستاد توسعه زیست‌‌فناوری در لایحه بودجه ۱۴۰۰ نسبت به قانون بودجه ۹۹، رشد ۱۶ درصدی دارد و در حدود ۷۰۵ میلیارد ریال است.

حدود ۶۲ درصد اعتبارات بخش زیست‌‌‌‌فناوری به وزارت کشاورزی و دستگاه‌های زیرمجموعه آن اختصاص دارد.

از نظر برنامه و فعالیت، حدود ۱.۳۵۸ میلیارد ریال (۳۳ درصد) اعتبارات لایحه بودجه ۱۴۰۰ به فعالیت‌های برنامه پژوهش‌های کاربردی در بخش کشاورزی و منابع طبیعی، مبلغی حدود ۱.۰۷۲ میلیارد ریال برای فعالیت‌های برنامه تولید محصولات فناورانه نهاده‌ها (حدود ۲۶ درصد) و همچنین اعتباری در حدود ۱۹۹ میلیارد ریال جهت کمک به تجاری‌سازی یافته‌های پژوهشی در نظر گرفته شده است.

 

*** سرمایه‌گذاری دولت در بخش زیست‌فناوری

 

به گزارش پژواک، بر این اساس بررسی اعتبارات بخش زیست‌فناوری نشان از روند رو ‌به رشد سرمایه‌گذاری دولت در توسعه این فناوری در سال‌های اخیر دارد که به منظور کسب ۳ درصد از بازار جهانی مربوطه، دستیابی به جایگاه مناسب در بین کشورهای منطقه و جهان و ارتقای مداوم این جایگاه، حمایت کافی و مستمر از این فناوری اولویت‌دار ضروری است.

 

 

انتهای پیام///

منبع
پژواک
ارسال دیدگاه