کد خبر:266161
پ
۱۱۱۱۱۱۱
پژواک گزارش می‌دهد:

احمد وحیدی در دفاع از برنامه‌های خود به عنوان وزیر پیشنهادی کشور دولت سیزدهم چه گفت؟

احمد وحیدی به عنوان وزیر پیشنهادی کشور دولت سیزدهم پس از سخنرانی نمایندگان کمیسیون‌‌‌ امنیت ملی، موافق و مخالف به تشریح و دفاع از برنامه‌های خود پرداخت.

احمد وحیدی به عنوان وزیر پیشنهادی کشور دولت سیزدهم پس از سخنرانی نمایندگان کمیسیون‌‌‌ امنیت ملی، موافق و مخالف به تشریح و دفاع از برنامه‌های خود پرداخت.

 

*** احمد وحیدی، وزیر پیشنهادی کشور دولت سیزدهم

 

به گزارش پژواک، در جلسه رای اعتماد به احمد وحیدی به عنوان وزیر پیشنهادی کشور دولت سیزدهم، پس از سخنرانی نمایندگان موافق، مخالف و کمیسیون‌‌ امنیت ملی، نوبت به وزیر پیشنهادی برای دفاع از خود و برنامه‌هایش رسید.

*** اولین نقش وزارت کشور بسیج ظرفیت ها است

 

احمد وحیدی با حضور در جایگاه، اظهار داشت:

در ۵ فصل تحت عناوین مقدمه، کارکردهای وزارت کشور، مفهوم کلیدی وزارت کشور برای تحول، اقدامات کلیدی و اولویت دار و نتیجه گیری عرایض خود را بیان خواهم کرد.

 

وی در بخش مقدمه اظهارات خود عنوان کرد:

برنامه تهیه شده مستند به قانون اساسی، سند چشم انداز و بیانیه گام دوم تدوین شد و همچنین این برنامه مستند به سیاست های کلی نظام که ۱۶ مورد آن مربوط به وزارت کشور است، تدوین شد.

 

وزیر پیشنهادی کشور دولت سیزدهم با یادآوری اینکه ۲۴ سال توفیق اجرای سیاست های کلی نظام را دارم، افزود:

همچنین برنامه تهیه شده مستند به قوانین مصوب مجلس که ۹ مورد آن قانون مستقیم مربوط به وزارت کشور است، بوده و این برنامه ۱۳ موضوع اساسی، ۱۸ راهبرد کلان و ۱۴۸ اقدام اجرایی را در بر دارد، همه این موارد حول یک مفهوم کلیدی و اقدام راهبردی شکل گرفته است.

 

*** جواب وزیر پیشنهادی کشور به مخالف خود

 

وحیدی با بیان اینکه این برنامه در کمیسیون های مختلف ارائه شد که ۱۶۷ نماینده نقطه نظرات خود را درخصوص برنامه ارائه شده بیان کردند، اضافه کرد:

مجموعاً ۵۰۸ نقطه نظر واصل شد که مربوط به ۳۶۵ موضوع بود که در ۸ فصل بخش بندی و تحلیل شد.

۸۵ نکته از این موارد مربوط به شایسته سالاری و کارآمدی، ۶۸ مورد درخصوص تعامل مجلس و دولت، ۵۸ مورد درخصوص انتخاب مدیران و ۳۹ نکته مربوط به آسیب های اجتماعی، ۲۹ نکته درباره ایجاد نشاط سیاسی، ۲۵ نکته درخصوص تقسیمات کشوری و ۲۵ مورد درخصوص اصلاح قوانین و مقررات بود که قریب به اتفاق این موارد در برنامه ارائه شده دیده شده است.

 

این عضو پیشنهادی کابینه دولت سیزدهم با اشاره به اظهارات تنها مخالف خود در صحن مجلس عنوان کرد:

تمامی موارد مطرح شده در برنامه ارائه شده آمده است و ما در حوزه اعتیاد، مدیریت شهری و فعالیت های سیاسی احزاب برنامه های ویژه ای داریم.

اولین نقشی که وزارت کشور باید ایفا کند، بسیج ظرفیت های کشور بوده است. ما در کشور ظرفیت های بسیاری داریم که باید برای اهداف مدنظر بسیج شوند و این مسئله یکی از کارکردهای وزارت کشور به شمار می آید.

 

*** سه هدف فوری برای تصدی وزارت کشور

 

وحیدی با بیان اینکه سه هدف فوری در برنامه خود باید داشته باشیم، اولین مورد آن را گذر از مشکلات اقتصادی برشمرد و تصریح کرد:

هدف دوم پرداختن به ریشه های محرومیت و محرومیت زدایی است و در این حوزه با بسیج مردم می توانیم محرومیت هایی که در ۲۷۰۰ نقطه کشور شناسایی شده برطرف کنیم.

هدف نهایی پیشرفت عمومی کشور است، کشور ما باید جایگاه خود را در سطح جهان پیدا کند. ما می توانیم در عرض ۱۰ تا ۱۵ سال کشور را در بین ۱۰ اقتصاد برتر جهان قرار دهیم. کشور ما حقش این است که در چنین جایگاهی قرار بگیرد.

 

وی نقش دوم وزارت کشور را یکپارچه سازی و میانداری برشمرد و افزود:

آنچه که باید در صحنه به وقوع بپیوندد مجموعه ای از اتفاقات است که باید در کنار هم محقق شود.

این مفهوم تا حدودی مورد غفلت واقع شده و امروز باید در رده های مختلف استانداری ها، فرمانداری ها، بخشداری ها و… محقق شود و بعد بر اساس نقش میان‌داری را به معنای تحریک و نگهداری پرچم اصلی که باید به سمت هدف حرکت کنیم، ایفا کند و همزمان آن باید هم افزایی صورت گیرد.

بسیاری از ظرفیت‌های ما می‌تواند در قالب هم‌افزا به شکل گسترده‌ای به سمت جلو حرکت کند.

شتاب‌بخشی و پر کردن خلأ‌های نهادهای ساختاری و سیستمی از جمله آنها است. در حال حاضر خلأ‌هایی داریم و نهادهای واسطه در برخی موارد خلأ‌ها را پر نمی‌کنند، باید کسی خلأ‌ها را پر کند، این جایگاه وزارت کشور است، استانداران و فرمانداران در استان‌ها وظیفه پر کردن خلأهای نهادی را دارند که بسیار مهم است.

 

*** متأسفانه رقابت‌های معیوب و مخرب و بین بخشی داریم

 

وزیر پیشنهادی وزارت کشور در ادامه بیان داشت:

تسهیل‌کننده و هماهنگ‌کننده در مسابقه خدمت‌رسانی میان دستگاه‌های مسئول، نقش دیگر آن حل تعارضات و حداقل‌سازی رقابت‌های معیوب و مخرب بین بخشی، بین دستگاه‌ها، بین استان ها به منظور توسعه متوازن و تعادل بین برنامه‌های ملی و استانی است.

متأسفانه رقابت‌های معیوب و مخرب و بین بخشی داریم که به ما ضرر می زند، باید این تعارضات حل شوند؛ مدیریت حل این تعارضات و رفع رقابت‌های معیوب و یا حداقل‌رسانی آنها جزء کارکردها است.

مراقبت و تقویت از شاخص قدرت ملی در سطح کشور است، در بخش خارجی، قدرت ملی یک مفهوم یکپارچه است.

در بخش خارجی، وزارت خارجه قدرت خارجی را دنبال می‌کند و دستگاه‌هایی که در حوزه برون مرزی مسئولیت دارند و شاخصه‌ها و مولفه‌های داخل کشور باید رصد، مراقبت و تقویت شوند. قدرت ملی پشتوانه سیاست خارجی و همه کارکردهای دیپلماسی است.

مسئله بعد که باید وزارت کشور در آن نقش مهمی ایفا کند، تعمیق پیوند و همبستگی مردم و دولت و مردم و حاکمیت است.

وزارت کشور مهمترین جایگاه برای تعمیق این پیوند است که باید آن را تحقق بخشیم و از این منظر به وفاق ملی و همبستگی اجتماعی برسیم.

این مفاهیم کلیدی هستند که وزارت کشور یعنی استانداری‌ها، فرمانداری ها، بخشداری‌ها، شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و همه کسانی که نقش مدیریتی در سطوح جغرافیایی دارند.

تقویت و تعمیق هر چه بیشتر مردمسالاری دینی، رعایت حقوق عامه که بعضاً به حقوق شهروندی تعبیر می‌شود، در قانون اساسی ما از این موضوع به عنوان حقوق عامه نام برده شده است. این حقوق عامه باید حفظ شود و هنجارهای نیکو و پسندیده باید حفظ شوند.

 

وی در ادامه تصریح کرد:

توسعه الگوهای مشارکت مردمی و ارتقاء سرمایه اجتماعی، اعتماد، امید و تقویت مشارکت اجتماعی، ما باید مرتب الگوهای مشارکت عمومی را در انواع مختلف بسازیم و ارائه کنیم. در کمک‌های مومنانه الگوی مشارکت زیبایی خلق شد و ترویج و تصویب و نهادینه شد. ما این موضوع را در حوزه‌های مختلف مشاهده کرده‌ایم.

مردمی‌سازی توسط الگوهای مشارکت و تقویت آنها امکان‌پذیر است و نهادینه می‌شود. کارکرد دینی آن پیش‌بینی، پیشگیری و اقدام به موقع در خصوص بحران ها است. این موارد به عنوان کارکردهایی است که وزارت کشور باید داشته باشد اما موارد مطرح شده را باید به صورت یک مفهوم عمومی شکل دهیم، اگر این مفهوم عمومی شکل بگیرد می‌توانیم به خوبی ساماندهی کنیم.

 

*** تحکیم ساختار قدرت ملی و شکل‌دهی دولت اسلامی

 

وزیر پیشنهادی وزارت کشور در ادامه تصریح کرد:

مفهوم عمومی که از آن به عنوان گفتار راهبردی نام برده‌ایم به دو هدف شکل می‌دهد، یکی از این اهداف تحکیم ساختار قدرت ملی و دیگری شکل‌دهی دولت اسلامی است.

ملاحظه می‌کنید که در مراحل تکامل انقلاب اسلامی مقام معظم رهبری ۵ مرحله فرمودند که مرحله سوم آن دولت اسلامی است.

دولت اسلامی در این جا موضوع کلیدی است که باید به آن بپردازیم، مفهوم کلیدی که قصد دارد همه موارد را شکل دهد ارتقاء کیفیت و کفایت حکمرانی است که در قالب دو هدف بنیادین دنبال می‌شود.

مفاهیم کلیدی ایجاد تعامل و توازن بین برنامه‌های استانی و ملی، تعامل و توازن بین برنامه‌های بخشی و استانی در ۳ سطح دنبال می‌شود.

تعالی حکمرانی کشور با ایجاد یکپارچگی و انسجام درونی دستگاه‌های دولتی و اجرایی، تعالی حکمرانی شهری و روستایی و مراقبت از منابع غیرنسلی و تعالی حکمرانی در زنجیره‌های ارزش‌ساز در همه حوزه‌ها، زنجیره همه حوزه‌ها از جمله فرهنگی، سیاسی و امنیتی باید تعریف شود هر چند که اولویتی به نام تولید داریم، همان‌گونه که رهبری فرمودند تولید شعار اصلی ما است.

 

*** اقدامات کلیدی و اولویت‌دار

 

وحیدی در ادامه بیان داشت:

اقدامات کلیدی و اولویت‌داری وجود دارند که باید به آنها توجه کنیم، این اقدامات را در ۱۴ بند ذکر کردم که شامل تقویت قرارگاه عملیاتی کرونا در تعامل با ستاد ملی و فعال نمودن قرارگاه استانی امروز بحث کرونا جزو فوری‌ترین مسائل است، پیگیری رفع موانع تولید و پشتیبانی هر چه بیشتر از زنجیره‌های ارزش‌ساز ملی، هماهنگی و یکپارچه سازی اقدامات برای محرومیت‌زدایی در مناطق اولویت‌دار و حاشیه شهرها، تقویت اقتصاد و آبادانی مرز و دیپلماسی مرزی و اقتصاد مرز جهت تعامل هر چه بیشتر استان‌های مرزی با کشورهای همسایه، ساماندهی به مسئله تقسیمات کشوری با توجه به آمایش سرزمینی، توزیع مناسب امکانات، شناسایی بسترهای فسادخیز و مدیریت شهری و روستایی با رویکرد پایدارسازی، پیگیری پروژه‌های نیمه تمام عمرانی، تقویت سازمان مدیریت بحران، مهار و کاهش آسیب‌های اجتماعی به ویژه مواد مخدر، اصلاح قوانین با مشارکت مجلس در حوزه انتخابات، مدیریت شهری و تقسیمات کشوری و احزاب، بسترسازی، گفت‌وگوهای مستمر با جریان‌های سیاسی و اجتماعی، نخبگان و تشکل‌ها و ایجاد تفاهم و توافق جهت پیشرفت کشور، تقویت و تعمیق امنیت فردی و اجتماعی با اولویت مدیریت امنیتی نرم و پیش‌نگر، تقویت پایگاه داده جمعیتی کشور برای ایرانیان داخل و خارج کشور و حمایت و تقویت همه جانبه نیروی انتظامی.

با تعامل و نظارت نمایندگان می توانیم بسیاری از مشکلات را پیش ببریم و نمایندگان بدانند در انتخاب مدیران از شناخت و ظرفیت نمایندگان استفاده می کنم، نمایندگان بهترین کسانی خواهند بود که از مشکلات، مسائل و کمبودهای مناطق آگاهی دارند و ما از توان نظارتی آن ها بهره مند خواهیم شد.

 

***ارتباط مردمی

 

وی با اشاره به وصیتنامه سیاسی الهی امام و توصیه وزرای کشور، گفت:

امام فرمودند «به وزرای کشور در طول تاریخ آینده توصیه می‌کنم که در انتخاب استاندارها دقت کنند اشخاص لایق متدین متعهد عاقل و سازگار با مردم انتخاب نمایند تا آرامش در کشور هرچه بیشتر حکمفرما باشد.» و ما به هیچ وجه از این شاخص ها کوتاه نمی آییم و ملاحظه خواهید کرد که اگر به این شاخص ها توجه کنیم چقدر مشکلات ما کم می شود.

مسئله دوم در وزارت کشور ارتباط مردمی است و من این را از فرمایشات رهبری وام می گیرم که فرمودند «آن مسیری که کشور را، ملّت را به حقوق اساسیِ خودش میرساند، کشور را در جایگاه اساسیِ خود قرار میدهد، همین تمسّک به ارزشهای اساسی انقلاب است.» «حضور مردم هیچ جایگزین دیگری ندارد؛ هنر اصلی انقلاب هم همین بود؛ هنر اصلی انقلاب این بود که جمهور مردم را از یک مجموعه و توده‌ی منفعل و مصرفی و فاقد یک نگاه ملّی و عمومی، تبدیل کرد به یک مجموعه‌ی پُرانگیزه، علاقه‌مند، همّت‌دار، هدف‌دار، آرمان‌خواه، و وارد میدان کرد.» و این ها حرف های اساسی ما خطاب به مدیران ما در وزارت کشور خواهد بود.

باید بدانیم هیچ شأنی جز خدمتگزاری مردم نداریم و دولت سیزدهم به عنوان آخرین دولت منتهی به چشم انداز ۲۰ ساله و اولین دولت گام دوم انقلاب وظیفه سنگینی دارد و تاب آوری ملت در برابر خیانت ها، توطئه ها و بدخواهی ها اعجاب آور و حیرت آور بوده است و امروز پنجه های قدرتمند ملت ایران مشت های خونین آمریکا و استکبار را خوابانده است و آمریکا در حال فرار از منطقه است.

 

*** توطئه و جنگ های شناختی علیه ملت ما موفق نبوده است

 

به گزارش پژواک، وزیر پیشنهادی کشور در پایان، تاکید کرد:

این همه توطئه و جنگ های شناختی علیه ملت ما موفق نبوده و ملت ما در اوج است و ملت ما در همین شرایط مجلس و دولتی انقلابی را انتخاب کرده است و این نشان دهنده برجستگی های ملت ما و حالا اندکی صبر لازم است تا پیروزی ملت را جشن بگیریم و شکرانه این انتخاب جز با تلاش شبانه روزی و جهاد بی منت و همه جانبه امکان پذیر نیست و قطعا این جهاد در حال پیروزی به نفع ملت است.

دشمنان از هیچ ترفندی برای تضعیف ملت ما دریغ نمی کنند اما ملت ما در همین شرایط تحریم ها در حال پیروزی هستند و ان شاءالله به برکت یک دولت انقلابی این پیروزی سرعت بیشتری خواهد گرفت و ان شاءالله هدف این حرکت های ما یک چیز است و آن پاسداری از آرمان های شهدا که ما وام دار آن هستیم و آن مسیر را دنبال خواهیم کرد.

 

انتهای پیام///

ارسال دیدگاه